Floating Future

Floating Future teelt groenten op water: Eerste resultaten stedelijke voedselproductie zijn veelbelovend

Voedsel verbouwen op water? Het kan! Dat blijkt uit de proef die is gedaan op het drijvende voedseleiland in het Weerwater in Almere. Aeres Hogeschool werkte samen met Horizon Flevoland, Wageningen University & Research aan deze Floating Farm in het Weerwater. Het prototype kwam tot stand met steun van Flevo Campus. Het kennisinstituut dat tot doel heeft de voedselproductie te verduurzamen en maatschappelijke doelen op dat vlak te verenigen met onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en het bedrijfsleven.

Eerste resultaten veelbelovend

De belangrijkste conclusies zijn: mooie, uniforme én smaakvolle gewassen, die geen last hadden van ongedierte en het goed deden in (sub)tropische omstandigheden. Na vier weken werd er paksoi van meer dan 1 kilo geoogst. 'Voedsel verbouwen met dit systeem werkt. De planten hebben zich lekker gevoeld', zei Sören Knittel van Floating Future. Het merendeel van de oogst werd geschonken aan de Almeerse voedselbanken, die er erg blij mee waren.

De volgende stap is om op te schalen. In de toekomst zijn de drijvende voedseleilanden koppelbaar. 'Met het huidige teeltsysteem in Nederland hebben we 5 hectare nodig om het rendabel te maken', legde Martin Hubers van Floating Future uit. 'Dat gaan we uitproberen en maritiem onderzoeksinstituut Marin test wat er dan precies gebeurt.' Deze resultaten zijn eind van de maand bekend.

Proeven door Aeres Hogeschool

Het prototype van de Floating Farm ligt op 300 meter naast de Aeres Hogeschool Almere in het Weerwater. Wat ooit begon als een kunstproject op piepschuim in Amsterdam mondde in Flevoland uit tot een drijvend eiland voor voedselproductie van ongeveer 30 bij 6 meter. Studenten Toegepaste Biologie van Aeres Hogeschool Almere deden experimenten en proeven, die in de Floriade-stand van Floating Future waren te volgen.

Stedelijke voedselproductie

Het gierende ruimtegebrek in steden, de toenemende vraag naar lokaal en vers voedsel en de alsmaar stijgende zeespiegel. Voor Flevo Campus de belangrijkste reden om te onderzoeken of je voedsel ook drijvend kan telen, lichtte directeur Lenno Munnikes toe. Aan water hebben we immers geen gebrek in Nederland.

Alexander Laarman van AMS-institute Amsterdam nam de aanwezigen in vogelvlucht mee in de toekomst van de stedelijke voedselproductie. 'We zien in de landbouw nog steeds akkers vol met hetzelfde product liggen. Dankzij technologie – denk aan strokenteelt en pixelfarming– kunnen we differentiëren in gewassen. Wat wil de consument en hoe kun je daar als producent op aansluiten?' Door zo dicht mogelijk bij de stad op binnenwater te telen, zoals nu gebeurt in Almere. 'De Floriade was hiervoor een uitgelezen kans', liet Hillebrand Koning, manager van Food Forum, weten.

Meer weten?

www.floating-future.com/#floriade