Scriptieprijs

Student Willemijn van der Geest wint Scriptieprijs

Student Willemijn van de Geest wint met haar bachelorscriptie de scriptieprijs van de NVWV (Nederlands Vlaamse Vereniging voor Weide- en Voederbouw). Het onderwerp van haar scriptie is; ‘Ga verder met gras! De relatie tussen grasland, klimaat, biodiversiteit en diergezondheid’. Willemijn hoopt dat haar scriptie inzichtelijk heeft gemaakt welke stappen studenten en boeren kunnen maken om de graslandfuncties beter te benutten.

Het onderwerp van haar scriptie sluit aan bij de onderzoeksvraag van het lectoraat Grasland en beweiding. Hoe kunnen graslanden optimaal beheerd en benut worden om waarde te creëren voor ondernemer én maatschappij? ,,Deze onderzoeksvraag is heel erg breed geformuleerd. Mijn persoonlijke interesse ligt op het vlak van klimaat, diergezondheid en biodiversiteit. Dat is de reden dat ik deze drie graslandfuncties heb uitgekozen en heb gekeken naar de synergetische effecten en conflicten die bij deze graslandfuncties voorkomen’’, vertelt Willemijn.

Haar interesse voor grasland is tijdens haar scriptie flink gegroeid. ,,Grasland is een ontzettend breed onderwerp. Het klink simpel, wat groene sprietjes in de wei, maar hoe dieper je in het onderwerp duikt, hoe meer kennis en kunde er om de hoek komt kijken. Ik vond het erg interessant en vooral om met de kennis een vertaalslag te maken naar de praktijk.’’

Momenteel werk Willemijn als junior-onderzoeker binnen het Grasland en Beweiding.

Scriptieprijs