Studenten Aeres Hogeschool Dronten

Aeres Hogeschool studenten jonge koplopers

Date

Dat de studenten van Aeres Hogeschool duurzaam, innovatief en ondernemend zijn blijkt uit verschillende wedstrijden waar ze aan deelnemen en prijzen die zij binnenslepen.

Studenten Aeres Hogeschool durven verantwoorde keuzes te maken

Dit jaar staan er bijvoorbeeld twee oud-studenten van Aeres Hogeschool Almere in de Duurzame Jonge 100 en hebben twee studenten van Aeres Hogeschool Dronten de eerste prijs gewonnen bij Ecotrophelia.

Duurzame Jonge 100

Ieder jaar wordt er een lijst gepubliceerd met 100 jonge ondernemers, young professionals en studenten die zich inzetten voor duurzaamheid. Mensen kunnen zichzelf of anderen opgeven waarna een 10 koppige jury de 100 meest inspirerende jonge koplopers uitkiest.

In de lijst van 2020 staan twee oud-studenten van Aeres Hogeschool Almere, namelijk: Moritz Huber en Martijn van Dijk. Moritz is oud-student European Food Business en staat in de lijst met zijn bedrijf SauerCrowd. Dit bedrijf verwerkt groenten van lokale biologische boeren (the Crowd) tot heerlijke, duurzame, plantaardige en darmvriendelijke gefermenteerde producten. Hiermee wil Moritz een voorbeeld geven van hoe een eerlijk voedselsysteem mét gezond eten eruit kan zien.

Oud-student Duurzame Bedrijfskunde Martijn is opgenomen in de lijst met zijn functie als projectmanager circulariteit bij DeltaWonen én met zijn eigen bedrijf Rondt Zwolle. Als projectmanager houdt hij zich onder andere bezig met het ontwikkelen van een strategie voor circulair bouwen en is hij betrokken bij het Living Lab Circulaire Economie waar hij werkt aan het versnellen van circulaire innovaties. Met zijn bedrijf Rondt Zwolle koopt hij oude apparatuur in die hij vervolgens schoonmaakt / opknapt en weer verkoopt.

Lees meer over Moritz en Martijn op de website van de Duurzame Jonge 100.

Innovatief voedingsproduct

Ecotrophelia is een wedstrijd waarbij mbo-, hbo-, of universiteitsstudenten hun idee voor een nieuw product op het gebied van voeding presenteren. Dit product moet innovatief en goed voor de gezondheid zijn en moet duurzaam kunnen worden geproduceerd. Deelnemers die door de Nederlandse voorronde komen presenteren hun product vervolgens op Europees niveau.

Tijdens de deelname worden de teams vanaf dit jaar ondersteund door coaches die advies geven over onder andere productontwikkeling, commercialisering en marketing.

International Food Business studenten Amy en Bennet van Aeres Hogeschool Dronten hebben dit jaar de eerste prijs gewonnen met hun product AERT: plantaardig ijs op basis van gele erwten. Dit product hebben ze ontwikkeld binnen het vak 'New Product Development' tijdens het tweede leerjaar van hun studie. Het ijs is geschikt voor veganisten en mensen met noten of lactose allergie en wordt in drie smaken gemaakt: Au Naturel, Tropical Breeze en Coffeelicious. Voor het product hebben ze vervolgens ook een verpakking gemaakt en een bijbehorend marketing plan geschreven. 

Aert

Verbinding met het onderwijs

Steeds meer studenten willen een bijdrage leveren aan de grote maatschappelijke vraagstukken waar de samenleving mee te maken heeft, zoals de groeiende wereldbevolking, migratie naar steden en klimaatverandering. Dat roept uitdagende vragen op over natuur, leefbaarheid, duurzaamheid, voedselvoorziening en -veiligheid, water, bodem en energie. Om daarop antwoorden te formuleren zijn goed opgeleide mensen nodig, die initiatieven ontplooien en voorlopers willen en kunnen zijn om betekenisvolle oplossingen aan te dragen voor de toekomst.

Aeres Hogeschool leidt professionals op die in staat zijn om verantwoorde keuzes te maken in een complexe wereld. Professionals die grenzen verleggen en zich bewust zijn van de gevolgen van hun handelen op hun omgeving en op de samenleving. Voorlopers die het verschil maken en bijdragen aan duurzame oplossingen voor lokale en mondiale maatschappelijke vraagstukken. Dit is waarom we onze studenten stimuleren om deel te nemen aan uitdagingen zoals hierboven beschreven. Daarom sluit Aeres Hogeschool aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s). We koppelen deze SDG’s aan onze inhoudelijke zwaartepunten, onderwijsactiviteiten, valorisatie en praktijkgericht onderzoek.