Rooimatberubberaar van Drontens studentenbedrijf wint innovatieprijs

Vijf derdejaars studenten van de opleiding Tuinbouw en Akkerbouw & Agrarisch ondernemerschap van Aeres Hogeschool Dronten hebben met hun rooimatberubberaar de Innovatieprijs van LTO Noord gewonnen. Een slim stukje gereedschap waarmee aardappeltelers in een handige beweging pvc-bekleding over een rooimat kunnen trekken. De studenten wonnen een geldprijs van vijfduizend euro, dit gaan ze gebruiken om hun onderneming verder uit te breiden.

Het bekleden van de rooimat van een aardappelrooier is altijd een tijdrovende klus en niet prettig om uit te voeren. De pvc-bekleding is vaak erg stug en de spijlen van de rooimat zijn vaak smerig. Met de rooimatberubberaar kunnen akkerbouwers met een handige beweging de pvc-bekleding om de spijlen monteren. ,,Groot voordeel van deze tool is dat akkerbouwers zo veel tijd kunnen besparen tijdens de drukke oogstwerkzaamheden’’, vertelt Stefan Haitel, een van de vijf studenten die het product hebben ontwikkeld.

Positieve reacties

Het idee voor de rooimatberubberaar kwam bij de vader van een van de vijf studenten vandaan. Hij gebruikt al jaren een zelfgemaakt rooimatberubberaar dat niet op de markt te verkrijgen is. ,,Wij wilden het product verder ontwikkelen en kijken of er marktkansen voor zijn. We hebben het product verder ontwikkeld van prototype tot een goed eindproduct. Tot nu toe hebben we veel positieve reacties gehad van klanten. De meesten vinden het een praktisch en handig gereedschap’’, vertelt Haitel. Met de gewonnen geldprijs gaat de groep studenten het bedrijf verder ontwikkelen.

Gedurende het derde studiejaar richten studenten hun eigen studentenbedrijf op, de zogenaamde ‘Student Company’. Zij gaan daarvoor op zoek naar een innovatief product en brengen dit op de markt. Hiervoor hebben ze bijna een heel studiejaar de tijd. De studenten worden begeleid door een ondernemer en een docent. De begeleidende ondernemer zet zich belangeloos in om zo de studenten te helpen om te leren ondernemen en zich op deze manier voor te bereiden op het werkveld.