Agenda

Heb je niet de juiste vooropleiding gedaan die je nodig hebt voor toelating in een bachelor- of Ad-opleiding van Aeres Hogeschool Wageningen*, maar ben je wel 21 jaar of ouder vóór de ingangsdatum van de opleiding**? Dan kan je deelnemen aan het 21+ Toelatingsonderzoek.

*Het 21+ toelatingsonderzoek geldt alleen voor Aeres Hogeschool Wageningen, niet voor Almere en Dronten
**Als je in september van een bepaald jaar wilt beginnen met de opleiding, dan moet je uiterlijk op 30 september van dat jaar, 21 jaar of ouder zijn om aan het Toelatingsonderzoek voor dat studiejaar deel te kunnen nemen.

Hoe ziet 21+ Toelatingsonderzoek eruit?

Het Toelatingsonderzoek is een algemene capaciteitentest. Het bestaat uit verschillende soorten subtests, die samen 4 factoren meten:

• logisch redeneren & ruimtelijk inzicht
  • numerieke vaardigheden
  • verbale vaardigheden
  • perceptuele snelheid

De tests zijn ontwikkeld om je werk- en denkniveau te meten en gaan niet over de inhoud van de gekozen opleiding.

Het 21+ Toelatingsonderzoek wordt afgenomen op locatie in Wageningen. Het totale onderzoek duurt ongeveer een uur. Wanneer je alle onderdelen van het onderzoek hebt afgerond, wordt automatisch een rapportage opgesteld. Je ontvangt zelf ook de rapportage van je resultaten. De rapportage bevat je score per onderdeel. De gemiddelde score wordt uitgedrukt als Algemeen Capaciteitenniveau. Dat niveau wordt vergeleken met het niveau van afgestudeerde mbo 4-studenten. Bij een bepaalde behaalde score ben je toelaatbaar tot de opleiding. De uitslag is bindend en 2 jaar geldig. Je mag 1x per studiejaar een Toelatingsonderzoek doen. Een herkansing in datzelfde jaar is dus niet mogelijk.

Het onderzoek is wetenschappelijk onderbouwd en ontwikkeld door NOA (verbonden aan de VU). NOA werkt met representatieve normgroepen om te kunnen vergelijken met groepen mensen met een bepaald opleidingsniveau. Kijk hier voor meer informatie.

Wanneer

We organiseren meerdere keren per jaar bij ons in Wageningen bijeenkomsten om 21+ Toelatingsonderzoeken digitaal af te nemen. We hebben per keer een maximaal aantal plekken beschikbaar. Na ontvangst van je betaling ontvang je een persoonlijke uitnodiging voor een toetsmoment. Het is niet mogelijk om op afstand (bijvoorbeeld vanuit huis) het Toelatingsonderzoek te maken.

Kosten

De kosten voor het 21+ Toelatingsonderzoek zijn € 125,-. Dat bedrag moet voorafgaand aan het maken van de toets betaald zijn. Bij het aanvragen van het onderzoek, ontvang je van ons een link tot de digitale omgeving waar je kunt betalen.

Aanmelden Toelatingsonderzoek

Als je een 21+ Toelatingsonderzoek moet doen, is dat opgenomen in het aanmeldproces van de opleiding. Lees hier meer over welke stappen je gaat doorlopen.

Oefenen

Hieronder vind je de link naar een aantal oefentesten. Die geven een goed beeld van de opzet, de soorten vragen en de manier van vraagstelling. Je oefent door de voorbeeldvragen te maken. Nadat je hebt aangegeven geen bot te zijn, kan je direct met de opdrachten beginnen. Je kan zoveel oefenen als je wilt, hier zijn geen kosten aan verbonden. Bij de oefentesten zit geen tijdslimiet. Bij de echte testen zal dat wel zo zijn. Je ontvangt na het maken van de oefentesten geen rapportage. Klik hier om naar de oefenomgeving te gaan.