Petrischaaltje

De Aeres Groep waaronder ook Aeres Hogeschool Dronten is actief in Myanmar op het gebied van pluimveehouderij. De opdrachtgever in dit project is De Heus Animal Nutrition bv, the Netherlands en het is een samenwerkingsverband tussen verschillende partners o.a. De Heus Myanmar Ltd, Belgabroed N.V., Fresh Studio Innovations Asia Ltd, Aeres Group, Myanmar Livestock Federation, Yezin Agriculture University. Er zijn een drietal thema’s geformuleerd voor de pluimvee vlees sector komende 4 jaar.

• Verbetering van kwalitatief goede en betaalbare voeding zowel lokaal als regionaal.
  • Verbeterde efficiency van de markt en de duurzaamheid van food ketens voor nationale en regionale markten.
  • Zaken met effect op lage inkomens, zowel werknemers, producenten en ondernemers in de pluimvee vlees sector.

De Aeres groep is consortium partner voor de technische pluimvee en didactische trainingen en onderwijs samen met de andere consortium partners. In het Poultry Expertise Centre, een business centre (PEC) van de Aeres groep, worden alle pluimvee activiteiten van de Aeres groep gecoördineerd en wordt de kennis van de pluimveehouderij samengebracht.

Het project richt zich op de belangrijkste dierlijke eiwit bron in Myanmar: pluimvee. Naast een cruciale rol in het veiligstellen van de voedselvoorziening, eist het houden van pluimvee weinig grond en is arbeidsintensief. Meer productieve, rendabele en duurzame kleinschalige vleeskuiken bedrijven kunnen een sleutelrol spelen in de plattelandsgebieden door arbeidsplaatsen te creëren en de productie van meer en betaalbare dierlijk eiwit.

Resultaten

De beoogde resultaten in dit project zullen vooral zijn het trainen van lokale trainers op een Pluimvee Training and Production Centre (TPU)  die vervolgens 250 vleeskuiken houders zullen trainen in beter bedrijfsmanagement, ondernemerschap, technische performance, voer efficiency en verantwoord antibiotica gebruik. Ook 2500 lokale mais telers/ boeren worden binnen het project getraind om te zorgen voor voldoende aanvoer van in Myanmar geteelde mais.  De heus Myanmar en Belga Broed uit België gaan respectievelijk lokaal voeders en eendagskuikens (vlees) produceren om zo een stabiele markt voor voeders en eendagskuikens te creëren.

Dit project beoogd de binnenlandse productie van kippenvlees met 18 miljoen kg per jaar te verhogen, wat gelijk is aan de jaarlijkse pluimvee vlees consumptie van 1 miljoen mensen. Hiermee zal de voedselzekerheid voor inwoners van Myanmar toenemen en werkgelegenheid en inkomen voor 6700 mensen per jaar.

Planning

In januari 2016 is er door de consortium partners een baseline study van de totale productie kolom pluimveevlees in Myanmar uitgevoerd en de komend e 4 jaar zullen nog veel activiteiten volgen.

Ing. Ernst Beitler, Docent, onderzoeken en consultant pluimveehouderij en diervoeders Aeres groep, Aeres Hogeschool Dronten, en projectleider Myanmar voor het PEC.