Practoraten dragen sinds ca. 2012 bij aan een lerende innovatiecultuur in het mbo. Een practoraat bestaat doorgaans uiteen practor, docentonderzoekers en soms studenten en werkveldpartners. Medio 2025 zijn er bijna 150 practoraten. Practoren vormen een relatief nieuwe beroepsgroep, zonder collectief referentiekader voor het functioneren. De eisen aan practoren worden door afzonderlijke mbo-instellingen bepaald. Steeds meer practoren zijn op zoek naar professioneel houvast.
Het doel
Het doel van dit Professional Doctorate (PD) is om de beroepsgroep van practoren te versterken door de professionele ontwikkeling van practoren te ondersteunen. Professionele ontwikkeling wordt hierbij gezien als de wijze waarop practoren als beroepsbeoefenaars ontwikkelen en leren in hun praktijkcontext. Door impliciete praktijkervaring en kennis te expliciteren, kan er vervolgens met beroepsgenoten worden uitgewisseld in een collectiever leerproces. Dit kan individuele practoren ondersteunen in hun handelen en de beroepsgroep versterken.

Aeres Hogeschool staat midden in de samenleving. Een samenleving die complex is, veel uitdagingen kent en ambities heeft. Om aan die samenleving bij te dragen, sluiten wij aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s), ontwikkelingsdoelen die van de wereld in 2030 een betere plek willen maken door aandacht te vragen voor mensenrechten, economische groei, vrede, veiligheid en klimaat. Binnen dit project werken wij aan onderstaande SDG's.
Het onderzoek
De aanpak is transformatief van aard: de professionele ontwikkeling van practoren, op basis van actie en reflectie, stimuleert fundamentele verandering en versterking van de beroepsgroep (vgl. Van der Auweraert, 2021; Snoek & Cijvat, 2023). Hiertoe kent de aanpak drie gelaagde arrangementen op de niveaus van individuele practoren, groepen van practoren en de beroepsgroep als geheel. Gedurende het PD-traject wordt de aanpak uitgebreid of aangepast op basis van cyclische evaluatie en (her)ontwerp.
De (verwachte) resultaten
Dit PD-traject draagt bij aan de handelingskennis van practoren en ontwikkelt kennis over de beroepsgroep. De PD-kandidaat doet als practor van binnenuit onderzoek met de beroepsgroep over de beroepsgroep. De opbrengsten van dit onderzoek zijn hulpmiddelen om practoren houvast te geven. Een beroepsbeeld van, voor en door practoren is al opgeleverd (Albone, Van den Berg & Zitter, 2025). In het najaar van 2025 wordt een intervisiespel voor practoren uitgereikt dat als professionaliseringstool en dataverzamelingsobject fungeert.
Financiering
Dit onderzoek/traject is gefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), en Aeres Hogeschool Wageningen.