Fotowand_Schelp

Effect van competentiegericht onderwijs op internationale studenten

Docent-onderzoekerHans Corten

Over het onderzoek

Leren studenten die uit het buitenland komen (zoals Polen, Letland, Hongarije, Frankrijk) die hun eigen conventionele universitaire docent gecentreerde onderwijs inruilen voor een jaartje competentiegericht onderwijs daar ook iets van? En hebben ze er profijt van bij het begin van hun loopbaan? En hoe meet je competenties bij een groot aantal studenten uit verschillende landen en bij alumni? Op basis van de competentietaal 4C your way die ontwikkeld is in het groen onderwijs met het lectoraat van Stoas Vilentum Hogeschool ontwikkelde Hans een competentiemeter in de vorm van een vragenlijst.

In zijn proefschrift heeft Hans vastgelegd dat een aantal competenties van studenten die een jaar competentiegericht onderwijs in Nederland volgden significant meer ontwikkeld waren dan die van studenten die in hun eigen land onderwijs waren blijven volgen. Een mooi bewijs dat competentiegericht onderwijs wel degelijk effect heeft op de ontwikkeling van studenten. Met betrekking tot het effect op de arbeidsmarkt en loopbaanstart waren de effecten minder duidelijk maar daar spelen dan ook allerlei HRM-factoren een rol. Wel verdiende de internationale studenten meer dan de thuisblijvers.