Fotowand_IJskristal

Meer lezen

Over het onderzoek

Het ideaal is: leerlingen, studenten en werknemers die probleemloos kunnen in-, en doorstromen van vmbo, mbo, hbo tot wo. De realiteit is vaak anders: bij de overgang naar een volgend onderwijsniveau of leerweg sluiten onderwijsprogramma’s geregeld niet goed op elkaar aan. Leerlingen en studenten en hun studieadviseurs weten daardoor niet goed waar ze staan. Invoering van competentiegericht onderwijs lijkt in eerste instantie niet positief bij te dragen aan een soepelere doorstroming door een Babylonisch taalgebruik over competenties. Een gemeenschappelijke taal waarmee de vorderingen van leerlingen en studenten van vmbo tot wo eenduidig zijn te waarderen, kan de doorstroming van leerlingen en studenten versoepelen. Dit geldt ook voor in- en uitstroom, wanneer vragen ontstaan over wat leerlingen/studenten of afgestudeerden nu precies aan competenties in huis hebben. In het project Ruggengraat van de Groene Kennis Coöperatie heeft een aantal groene vmbo-, mbo- en hbo-scholen en Wageningen Universiteit een prototype van zo’n taal gedefinieerd: 4C your way.

Hoe werkt 4C your way?

Als basis zijn de ‘big 8’ van Bartram (2005) en de 25 competenties uit het groene vmbo en mbo genomen. De Dublin descriptoren – een beschrijving van het niveau waaraan afgestudeerden aan bachelor- of masteropleidingen moeten voldoen –blijken hier goed in te passen. Voor elk onderwijsniveau of leerweg zijn bij alle competenties omschrijvingen gemaakt om de ontwikkelde ‘capaciteitprofiel’ van een leerling of student in beeld te brengen.

4C your way is een prototype basistaal om eenduidig met elkaar te praten over de ontwikkeling, groeipotenties en competenties van leerlingen en studenten. Het is een open source. Iedereen mag ’m gebruiken voor de ontwikkeling van instrumenten voor assesment en studieloopbaanbegeleiding, en voor projecten gericht op de ontwikkeling van competentiegericht onderwijs en werkplekleren.