nieuwsbericht Jifke nieuwe lector

Nieuwe lector Leven Lang Ontwikkelen in Groene Transities

Date

Op 1 september is Jifke Sol gestart als lector Leven Lang Ontwikkelen in Groene Transities bij Aeres Hogeschool Wageningen. Met haar komst versterkt ze het onderzoeksprogramma Duurzaam leren en ontwikkelen in transities.


Jifke SolJifke combineert het lectorschap met haar werkzaamheden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), waar zij senior-adviseur gebiedsgericht werken is, met focus op de energietransitie. Zij ziet dat de samenleving meer transformatieve capaciteit nodig heeft, omdat de oude systemen beginnen te knellen en ongezond zijn voor de mensen, voor de natuur en voor de toekomst. “Er is een andere waarden-set met ander gedrag nodig, een soort reset, en waar kan je dan beter beginnen dan in het onderwijs en onderzoek?”

In de afgelopen twintig jaar heeft zij in diverse regionale transities meegewerkt aan het zoeken naar duurzame antwoorden op complexe duurzaamheidsvraagstukken. Als onderzoeker, adviseur, trainer en coach. Het viel haar op dat er zo dikwijls vertraging zit in de samenwerking tussen meerdere stakeholders, dus heeft zij een PhD onderzoek uitgevoerd naar de manier waarop netwerken leren en ontwikkelen, en wat de rol van vertrouwen en reflexiviteit daarbinnen is. Door dit onderzoek kreeg zij meer zicht op de transitiecompetenties die handelingsperspectief bieden aan zowel individuen als netwerken.

Jifke heeft ruime ervaring in het opzetten en begeleiden van regionale transitiewerkplaatsen en living labs, waarin studenten, ondernemers, beleidsmedewerkers en onderzoekers samen leren en werken aan duurzame oplossingen. Daarnaast ontwierp ze trainingen gericht op transitiecompetenties en transformatief leiderschap, met speciale aandacht voor de rol van de Inner Development Goals (IDG’s) in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s).

“De IDG’s bieden een mooi kader om je bewuster te worden van je innerlijke kwaliteiten en daar eventueel verandering in aan te brengen. Wat mij hierin het allermeeste boeit, is hoe je leert op de rand van het bekende en het onbekende. Wat maakt dat je net dat stapje extra zet of niet? Wat maakt dat je transformatief handelt in situaties waar het oude niet meer werkt en het nieuwe er nog niet is? Hoe ziet dat er dan uit en wat zijn de effecten? Hoe kan je bijdragen aan transformatieve capaciteit van studenten, ambtenaren of ondernemers, in bijvoorbeeld je rol van docent? Dat is de startvraag voor het opbouwen van een onderzoeksprogramma. En ik hoop deze vraag samen met docenten en studenten en anderen te beantwoorden. Ik richt me in de eerste periode vooral op kennismaking en het aanbrengen van focus en scope voor het lectoraat.”

We zijn blij dat Jifke ons onderzoeksteam komt versterken, zodat we samen verder kunnen werken aan de opgaven rond leven lang ontwikkelen in groene transities, dat onderdeel gaat uitmaken van het onderzoeksprogramma Duurzaam leren en ontwikkelen in transities.