Logo Good Vibes voor een Gezonde Leefomgeving

De vier groene hogescholen slaan handen ineen voor een gezonde leefomgeving

Waar denk je aan als het over een gezonde leefomgeving gaat? Frisse lucht, veel groen, schoon water, gezond eten en gelukkige mensen. We leven in een prachtige wereld, maar hoe zorgen we dat de wereld waarin we leven gezond blijft? En dan hebben we het niet alleen over het recyclen van plastic en installeren van zonnepanelen, maar ook over hoe we met elkaar omgaan en of we een beetje lekker in ons vel zitten. Over de lucht die we inademen, over de ingrediënten die we in ons lijf stoppen, over een eerlijke verdeling van gezond voedsel en medicijnen en nieuwe manieren om de stad groener te maken.

De leefomgeving beïnvloeden met Good Vibes

We hebben allemaal invloed op hoe gezond de vibe van de wereld is en blijft. En om de vibe een beetje gezellig, gezond en leuk te houden, hebben we niet alleen de nieuwste technieken, maar ook de nieuwste slimmeriken, sfeermakers en waaghalzen nodig. Onderzoekers die niet bang zijn om lastige vragen te stellen. Ontwerpers die de dingen radicaal anders durven aanpakken. Ondernemers die problemen weten om te zetten in kansen. Mensen die niet met hun handen in hun zakken langs de lijn blijven staan, maar die hun best willen doen om de wereld  leuker, fijner en gezonder te maken….

Good Vibes in een gezonde leefomgeving

Op de middelbare school worden leerlingen tijdens loopbaanoriëntatie- en -begeleidingslessen (LOB) geholpen bij keuzes voor profielen, vervolgopleiding en carrière. Om de groene thema’s van nu, zoals klimaat voedsel en landbouw meer onder de aandacht te brengen, hebben de vier groene hogescholen, Aeres Hogeschool, HAS green academy, Hogeschool InHolland en Hogeschool Van Hall Larenstein, hun krachten gebundeld en een inspirerende gastles ontwikkeld voor havisten in het 3e of 4e jaar.

Om een nieuwe generatie te inspireren, vertellen we tijdens de gastles een nieuw en positief verhaal dat dichtbij de leefwereld van jongeren staat. Een verhaal niet van onbereikbare idealen, maar van actie en herkenbare thema's. Door te laten zien hoe jonge professionals van de groene hogescholen bijdragen aan een gezondere leefomgeving, doorbreken we de stereotype beelden van 'groene' studies. We laten zien hoe divers en impactvol deze studies echt zijn. Aan de hand van een aantal prikkelende stellingen worden de leerlingen vervolgens uitgedaagd om na te denken over hoe zij een positieve impact kunnen maken op hun omgeving en maken ze kennis met de studiemogelijkheden op dit gebied.

Ben je docent of decaan en wil je jouw leerlingen goed begeleiden in een bewuste studiekeuze? Vraag dan deze inspirerende LOB-gastles aan, of maak jouw school hierop attent. Bezoek www.maakerjestudievan.nl om je aan te melden!