Buitenlandstage Peru Tim Mourits student Toegepaste Biologie Aeres Hogeschool Almere

Buitenlandstage Tim Mourits

Publicatie datum
Content type
Blog

Ik ben Tim Mourits, student Toegepaste Biologie en ik heb acht weken stagegelopen in het Amazoneregenwoud van Peru. Dit heb ik gedaan bij de organisatie Fauna Forever, waar ik heb meegeholpen aan een onderzoek naar reptielen/amfibieƫn en zoogdieren.

Voor het onderzoek naar zoogdieren heb ik vooral transecten gelopen. Tijdens een transect loop je heel langzaam langs een bepaalde route, op zoek naar zoogdieren. Je let op geluiden en kijkt of je sporen kunt vinden. Dit deden we 's ochtends en 's avonds omdat het overdag te warm is om het regenwoud in te gaan, waardoor de dieren niet actief zijn. Ook hebben we cameravallen geplaatst en weer opgehaald. De foto’s hiervan hebben we vervolgens verwerkt.

Voor het onderzoek naar reptielen hebben we ook transecten gelopen. Dit wordt alleen ’s avonds gedaan, als het donker is. Dit type transect wordt een 'snake transect' genoemd. Je loopt vrij snel en je zoekt met je zaklamp vooral naar slangen. Een andere methode is een 'plot transect'. Hierbij loop je juist heel langzaam, en zoek je naar alle soorten reptielen en amfibieën. Bij deze soort transect vind je vooral kikkers.

Ik heb heel veel geleerd over verschillende onderzoeksmethodes en heb deze ook allemaal zelf uitgevoerd. Ik heb vooral meegelopen met zoogdieren en reptielen/amfibieën, maar ook wel eens met botanie. In de laatste paar weken ging een van de coördinatoren elke dag het regenwoud in om de ongewervelden te bekijken. Wanneer ik tijd had, ben ik ook met hem meegegaan.

Het kamp waar ik verbleef was heel primitief. We zaten hier met ongeveer 15 personen. Dit waren over het algemeen stagiaires en kwamen vanuit de hele wereld. Het kamp zit aan de oever van een rivier, waardoor de enige manier om het kamp te kunnen bereiken via die rivier was. Er was een generator aanwezig die een aantal uur per dag aanstond, waardoor er dus een aantal uur per dag elektriciteit was. Voor de douches werd er water uit de kreek gepompt. De slaapzaal was een houten hut met stapelbedden. In plaats van ramen waren er netten om insecten tegen te houden. Het primitieve leven was een hele leuke ervaring.

Ik ben er bij deze stage achter gekomen dat er niet alleen mogelijkheid voor een baan is in Nederland, maar ook in het buitenland. En deze banen kunnen dan ook nog eens veel leuker mooier en avontuurlijker zijn.

Geschreven door:

Tim Mourits Student Toegepaste Biologie

Houd je aan de richtlijnen en reageer met respect. De reacties worden gescreend door medewerkers van Aeres. We gebruiken je e-mail adres alleen om reactie te geven.