Onderzoek laboratorium student natuur plant Aeres Hogeschool Almere

Publicatie datum
Content type
Blog

Planten groeien met hun wortels in de grond. Dat lijkt logisch, maar er zijn tal van manieren waarop planten niet meer in de grond hoeven te staan om tóch te kunnen groeien. In veel kassen groeien planten al op ‘kunstmatige bodems’ zoals steenwol of vermiculiet, op sommige plekken kun je sla kopen die drijvend in het water is geteeld en soms zelfs hangen hun wortels alleen in een bak met mist.

Onderzoek naar groei van planten in het lab

Hier zijn vierdejaars studenten Plant Breeding (Aeres Hogeschool Almere) bezig aan een schoolopdracht om een groeimedium te maken, waarna ze hun zelfgekozen plant in het lab gaan opkweken. In een reageerbuisje dus. Ze steriliseren hierbij een klein stukje van een bestaande plant, bijvoorbeeld een okselknop, een stukje stengel, of een blaadje, en kunnen daaruit een hele nieuwe plant kweken.

Plant-breeding

De studenten variëren hierbij één aspect van het kweekprotocol om te onderzoeken of dat protocol verder geoptimaliseerd kan worden. Dit is typisch een activiteit die past bij de verantwoordelijkheden van junior onderzoekers bij een zaad- of teeltbedrijf, en het laat de studenten ervaren dat labwerk meer is dan een protocol volgen.

Plant-breeding

Voor het aanpassen van een protocol is inzicht in het protocol zelf nodig, en ook begrip van de voorbereidingsstappen, zoals het maken van stockoplossingen en het berekenen van de gewenste concentraties van de mediumbestanddelen. Steriel werken is essentieel, want ook schimmels en bacteriën houden erg van de voedingsstoffen die in het medium te vinden zijn.

Houd je aan de richtlijnen en reageer met respect. De reacties worden gescreend door medewerkers van Aeres. We gebruiken je e-mail adres alleen om reactie te geven.