Avontuurlijke speelplekken Almere

Start onderzoek Almeerse avontuurlijke speelplekken

Kinderen moeten meer naar buiten. Tegenwoordig spelen Nederlandse kinderen steeds minder buiten door verdichting van steden en digitalisering. Het risico op overgewicht neemt toe, en de motorische vaardigheden nemen af. Voor het project ‘Bouwstenen voor avontuurlijk spelen’ onderzoekt dr. Sander Bliekendaal, bewegingswetenschapper, hoe avontuurlijke speelplekken het speel- en beweeggedrag van kinderen kunnen bevorderen.

Meer bewegen is het doel

Het project ‘Bouwstenen voor avontuurlijk spelen vindt komend kalenderjaar plaats en wordt uitgevoerd met partners en studenten. Bliekendaal vertelt: “Het mooie van dit project is dat we, door te kijken naar hoe kinderen spelen op avontuurlijke speelplekken, veel leren over het gedrag van kinderen en het gebruik van de speelplekken. De bevindingen geven ons inzichten in hoe we leukere, avontuurlijkere en veiligere speelplekken kunnen inrichten. Met als uiteindelijke doel: het speel- en beweeggedrag van kinderen bevorderen. De uitkomst van dit onderzoek kan de gemeente Almere gebruiken als handvat bij het vormgeven van toekomstige interventies.”

Lectoraat Groene & Vitale Stad

Dit uitvoering van het project valt onder het lectoraat Groene & Vitale Stad. Dit lectoraat houdt zich bezig met de relatie tussen de groene leefomgeving van het welzijn van mensen. Dr. Bliekendaal geeft uitvoering aan het onderzoeksproject ‘Actief gebruik van openbare sport- en beweegplekken’. Het project ‘Bouwstenen voor avontuurlijk spelen’ sluit hier inhoudelijk bij aan. Bij beiden staat de relatie tussen omgevingsfactoren en het beweeggedrag van mensen centraal.

Over organisatie / project waar dit onderdeel binnen valt

Het onderzoek wordt gefinancierd door SIA en uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen Aeres Hogeschool Almere, gemeente Almere, Talent in Opleiding, de Schoor, idverde en Fontys Hogeschool.