circular awards winnaar nieuwbouw

Nieuwbouw Aeres Hogeschool Almere wint Circular Awards 2022

Aeres Hogeschool Almere heeft de Circular Awards 2022 in de categorie Public gewonnen! Reden van deze award is het nieuwe duurzame schoolgebouw op het Floriadeterrein. De awards werden uitgereikt tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie op 7 februari. Het online aanwezige publiek heeft de hogeschool als winnaar verkozen. Een waardevolle bekroning van hét schoolvoorbeeld van het circulaire gebouw van de toekomst.

“Mooie bekroning van een innovatief project met een hoge ambitie op het gebied van circulair, groen, gezond en klimaat adaptief bouwen. Met dank aan BDG Architecten, HEVO, Innax, DGMR, JVZ, Koninklijke Ginkelgroep, Hegeman, Homij en de Gemeente Almere & Provincie Flevoland.”

Bjorn Brink, Projectmanager Huisvesting & Beheer Aeres

Op de site van de Week van de Circulaire Economie wordt door de jury uitgelicht waarom Aeres Hogeschool Almere voor deze prijs in aanmerking kwam: “De toekomstige generatie is van belang in de shift naar een circulaire economie. Aeres Hogeschool laat dit terugkomen in een omgeving die gezond is en impact heeft op de prestaties van studenten.”, aldus Juryvoorzitter Jacqueline Cramer (strategisch adviseur Utrecht Sustainability Institute).

Om in aanmerking te komen voor de award moest worden aangetoond hoe circulair het nieuwe schoolgebouw van Aeres Hogeschool Almere eigenlijk is. Dit moest worden beschreven voor vier categorieën: circulariteit, business, impact en samenwerking. Een vakjury verkoos ‘De Groene Long’, zoals het nieuwe gebouw ook wel bekend staat, tot één van de drie finalisten. Op basis van een videopitch, die werd vertoond tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie, mocht het online aanwezige publiek een winnaar kiezen.

Over de Circular Awards

De Circular Awards zijn dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. De prijzen gaan naar innovatieve projecten, producten en diensten van bedrijven en overheden die tot de verbeelding spreken en laten zien wat een circulaire economie kan betekenen voor Nederland. De Circular Awards worden georganiseerd door Het Versnellingshuis Nederland Circulair! en mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Over de Week van de Circulaire Economie

De Circular Awards zijn onderdeel van de Week van De Circulaire Economie, die dit jaar plaatsvindt van 7 t/m 12 februari 2022. In deze week worden door verschillende organisaties activiteiten georganiseerd rondom circulariteit. In Almere kun je meedoen aan een expeditie in het Upcyclecentrum. Bekijk voor alle activiteiten en meer informatie de website: https://deweekvandecirculaireeconomie.nl/

Bronvermelding interviews: Booklet over het gebouw en partners: ‘Aeres Hogeschool Almere, Gebouwd om de stad te laten leven’. Tekst: Ingrid Cremers