China portal Floriade Aeres Hogeschool Almere

Juist hbo professionals kunnen de tuinbouwsector helpen innoveren

Date

In een hybride seminar op de Floriade Expo 2022, lanceerde Greenports Nederland, Provincie Zuid-Holland en RVO afgelopen dinsdag, 19 april 2022, de online China portal voor de hele tuinbouwketen. Wil Bekkering, directeur van Aeres Hogeschool Almere, mocht vertellen over de toegevoegde waarde van het hoger beroepsonderwijs in relatie tot de vraag naar hoogwaardige professionals in de tuinbouwsector.

De kennis- en innovatieportal is een digitale plek waar kennis en informatie bij elkaar worden gebracht, met als specifiek doel het bevorderen van kennis en deskundigheid op het gebied van handelsbevordering ten behoeve van partijen werkzaam in de tuinbouwsector, in Nederland en in China. Zo is er in de portal informatie te vinden over projecten, nieuws, beleidsinformatie, een activiteitenagenda en nog veel meer.

“Innovatie in de sector valt of staat met jonge, gedreven mensen die innovaties en concepten kunnen uitdenken én ze kunnen toepassen in de praktijk"

Wil Bekkering, Faculteitsdirecteur Aeres Hogeschool Almere

Hands-on innoveren

Het onderwijs is een belangrijke schakel in het bevorderen van de kennis, deskundigheid en innovatie in de sector. Vaak wordt er dan gekeken naar universitair geschoolde kandidaten. Op zich begrijpelijk, maar daarmee wordt vaak onvoldoende recht gedaan aan de toegevoegde waarde HBO professionals, vindt Wil Bekkering. Een hbo afgestudeerde kent de praktijk al vanuit de opleiding, heeft een “hands on” mentaliteit en is klaar voor een pittige baan. “Innovatie in de sector valt of staat met jonge, gedreven mensen die innovaties en concepten kunnen uitdenken én ze kunnen toepassen in de praktijk , stelt Wil, “En juist daarom draait het in het hbo onderwijs."

Groene veranderaars

Bij Aeres Hogeschool Almere staan de opleidingen in het teken van Food, Nature & Urban Green. Hier worden toekomstgerichte en innovatieve groene veranderaars opgeleid, die in staat zijn verantwoorde beslissingen te nemen en een oog hebben voor duurzame ontwikkeling. Naast diverse bachelor opleidingen biedt de hogeschool ook een hbo master opleiding; Food Systems Innovation, en twee associate degrees. De opleidingen hebben met elkaar gemeen dat praktijkgericht onderwijs centraal staat. De studenten lopen veel stage en houden zich bezig met opdrachten direct uit het bedrijfsleven. Dit stelt hen in staat om tijdens hun carrière die toegevoegde waarde voor bedrijven te zijn.