Deeltijd Master duaal Gezond gedrag en leefomgeving Aeres hogeschool Almere

Aeres Hogeschool Almere start met unieke deeltijdmaster Gezond Gedrag & Leefomgeving

Vanaf september 2023 gaat de eerste deeltijd hbo-masteropleiding bij Aeres Hogeschool Almere van start. Tijdens deze tweejarige master ‘Gezond Gedrag & Leefomgeving’, leren de studenten om gezond gedrag van groepen mensen in de samenleving te bevorderen. De master is gericht op werkende professionals die naast hun baan een master degree willen behalen. Daarmee is het een unieke master die theorie en het leren in de praktijk met elkaar verbindt.

Veranderaar gezonde leefomgeving

In twee jaar tijd ontwikkelen de professionals zich tot ‘veranderaar gezonde leefomgeving’. Ze leren interventies ontwikkelen en toepassen om zo een gezonde leefomgeving te realiseren. Dit doen ze door met een allesomvattende blik te kijken naar de dagelijkse praktijk en de complexiteit daarvan. Er spelen immers meerdere factoren mee bij het stimuleren van een gezonde leefstijl. De studenten voegen hun eigen expertise samen met de in de master aangereikte theorieën, principes en concepten uit de biologie, psychologie, sociologie en de leefomgeving. De professionals mogen na het afstuderen de titel Master of Science (Msc) dragen.

Dit zegt de studieleider over deze master:

“Ik ben heel trots dat we mogen starten met deze unieke master. Juist omdat je in deze master veel leert van en met je medestudenten. Studenten vormen samen met docenten en onderzoekers van Aeres Hogeschool een ‘learning-community’ waarmee we het verschil maken op weg naar een gezondere samenleving.” - Eva Lems, studieleider Gezond Gedrag & Leefomgeving

Werkveld staat te springen

De keuze voor de masteropleiding kwam mede tot stand na onderzoek in het werkveld. “Het bevorderen van gezond leven is een lastige uitdaging waar verschillende maatschappelijke instanties, zoals gemeentes en zorg- en welzijnsorganisaties, voor staan”, aldus Eva Lems. “De instanties gaven aan dat er echt behoefte is aan professionals met diepgaande kennis over gedrag en die gezondheidsproblemen vanuit verschillende invalshoeken kunnen benaderen. Zo kunnen ze samenwerken met alle betrokken partijen én de doelgroep.”

Doelgroep van deze master

De opleiding is bedoeld voor professionals die zich bezighouden met het bevorderen van gezond leven in de breedste zin van het woord en die werken in sectoren als onderwijs, gezondheidszorg, gemeenten en gebiedsontwikkeling. Omdat de master een deeltijdopleiding is, is het goed te combineren met het werk. Het werk is juist een erg belangrijk onderdeel. De combinatie van de theorie, de ervaring en lessen uit de eigen werkomgeving en de uitwisseling met medestudenten, is wat deze masteropleiding zo uniek maakt.

Tweede master voor Aeres Hogeschool Almere

Gezond Gedrag & Leefomgeving is de tweede master binnen het aanbod van Aeres Hogeschool Almere. Naast de deeltijd hbo-master Gezond Gedrag & Leefomgeving biedt de hogeschool ook de voltijd hbo-master Food Systems Innovation aan.

Benieuwd naar de nieuwe masteropleiding? Neem een kijkje op de website of meld je aan voor de open dag op zaterdag 26 november.