bespaartips dag van de duurzaamheid

Blog | Dag van de Duurzaamheid: 5 handige studenten-bespaartips

Studenten hebben het over het algemeen niet heel breed. De kreet 'aan het eind van mijn geld heb ik nog een stukje maand over' is je vast niet vreemd. Omdat het vandaag de Dag van de Duurzaamheid is willen je graag wat handige bespaartips geven zodat je aan het eind van de maand net wat meer geld overhoudt.

#1 Koop geen eten/drinken meer als je onderweg bent

Het is natuurlijk heel aanlokkelijk om op het station nog even een Starbucks in te lopen en een Double Chocolaty Chip Creme Horchata Almond Milk Frappuccino te halen. Ook de Subway broodjes zijn een veel geziene gast op het perron. Als je dit één keertje doet kan het natuurlijk niet zoveel kwaad, maar op een gegeven moment loopt je portemonnee wel erg hard leeg. Probeer dus wat vaker thuis een boterham of bolletje te smeren en neem een thermosfles koffie mee. Dat bespaart je een hoop en is ook nog een stuk beter voor het milieu!

T-shirt

#2 Draag tweedehands kleding

Tweedehands kleding is helemaal hip tegenwoordig. Websites als Vinted en United Wardrobe hebben een enorm aanbod aan kwalitatief hoogwaardige kleding voor een mooie prijs. Ook een kringloopwinkel heeft vaak een aparte kledingafdeling waar je misschien nog wel een hidden gem kunt vinden.

#3 Maak je eigen wasmiddel

Wasmiddel is duur en niet bepaald het eerste waar je aan denkt om je geld aan uit te geven. Daarnaast zitten er vaak ook veel chemische spullen in die niet heel duurzaam zijn. Daarom een tip die beide nadelen in één keer van tafel veegt: een recept om je eigen wasmiddel te maken. 'Huh, maar hoe dan?', horen we je denken. Op deze website vind je een superhandige tutorial waardoor je in no-time een mooie voorraad hebt. Succes!

Kist met groente

#4 Koop meer lokaal en in het seizoen

Lokale producten winnen de laatste jaren veel aan populariteit. Zeker in onze omgeving kun je op vele manieren aan heerlijk lokaal eten komen. De gewassen worden vaak veel efficiënter en duurzamer geteeld en daarbij is het transport ook nog een tot een minimum beperkt. Het voordeel van 'met het seizoen mee eten' is dat je op die manier vaak een stuk voordeliger uit bent. Win-win dus.

#5 Spullen lenen in plaats van kopen

Hoe vaak heb jij al een aanhanger of bestelbus gekocht op het moment dat je ging verhuizen? Niet heel vaak, gokken we. Nogal logisch ook natuurlijk, je hebt dat soort dingen niet iedere dag nodig en het is ook nog een behoorlijke investering. Als je deze gedachte doortrekt naar zaken als bijvoorbeeld gereedschap, vervoer of boeken, zal je al snel merken dat je helemaal niet zoveel spullen hoeft te bezitten.