openbare sport- en beweegplekken

Aeres Hogeschool doet onderzoek naar gebruik openbare sport- en beweegplekken

Almere - Vanwege corona waren sportclubs en sportscholen in de afgelopen twee jaar voor een groot deel gesloten en moesten sporters op zoek naar alternatieven. Men ging massaal naar buiten voor wandelingen in het bos, fietsen en het gebruik van openbare sport- en beweegplekken nam toe. Aeres Hogeschool gaat onderzoek doen naar het gebruik van deze openbare sportfaciliteiten. De uitkomsten kunnen gemeenten helpen om de openbare ruimte zo vorm te geven, dat het optimaal uitnodigt voor sport en beweging. Zo kunnen gemeenten een bijdrage leveren aan de gezondheid en vitaliteit van hun inwoners.

De openbare ruimte biedt veel mogelijkheden voor mensen om te sporten en te bewegen. Het gebruik van openbare sport- en beweegplekken wordt echter zelden geëvalueerd. Waarom zijn bepaalde openbare sportplekken aantrekkelijker en meer in gebruik dan anderen? En in hoeverre kan een gemeente inwoners stimuleren om gebruik te maken van deze sportplekken? En wat draagt het groen hier aan bij?

Sander Bliekendaal, onderzoeker bij Aeres Hogeschool Almere, gaat komende twee jaar onderzoek doen naar bewegen en sporten in de openbare ruimte.

"Veel mensen maken gebruik van de openbare ruimte om te bewegen en te sporten, vaak met gezondheidsbevorderende redenen. Daarom is het belangrijk dat we meer te weten komen over hoe we optimaal gebruik kunnen maken van de kansen die de openbare ruimte biedt om te bewegen of te sporten. Dit onderzoek levert daar een grote bijdrage aan."

Sander Bliekendaal, onderzoeker bij Aeres Hogeschool Almere

sander bliekendaal

Met een team studenten gaat Sander monitoren hoe openbare beweegplekken gebruikt worden en audits uitvoeren. Hierbij zal onder andere onderzocht worden welke leeftijdscategorieën gebruik maken van de beweegplekken, welke activiteiten worden uitgevoerd en wat de intensiteit van bewegen is en hoe dit gerelateerd is aan de fysieke en sociale kenmerken van de plekken. De resultaten zullen na afloop van het onderzoek gepubliceerd worden.

Het thema ‘Bewegen en leefomgeving’ sluit nauw aan bij het onderzoeksprogramma van Aeres Hogeschool Almere, waarbij gezond leven in de groene stad centraal staat. Binnen het onderzoek wordt de koppeling gemaakt tussen de groene, vitale stad in relatie tot het welzijn van de mens. Dit onderzoek wordt komende twee jaar gefinancierd door SIA.