aardrijkskunde-olympiade-header

Aeres Hogeschool Almere is gastinstituut voor nationale finale Aardrijkskunde Olympiade

Sophie Bekkering, 6-vwo-leerling van het Gronings Praedinius Gymnasium, heeft de nationale finale van de 29e Aardrijkskunde Olympiade gewonnen. De Groningse mag nu samen met Tom ter Laak (Leende), Danny Kristen (Borne) en Jip Oude Weernink (Vries) Nederland vertegenwoordigen tijdens de Internationale Geografie Olympiade (iGeo).

7200 deelnemers

Aan de Olympiade deden 7200 leerlingen uit heel Nederland mee. Tien leerlingen kwalificeerden zich voor de eindronde. Deze werd van 1 tot 3 juni gehouden op de Aeres Hogeschool Almere. 'Dit zag ik niet aankomen', reageerde Bekkering na haar zege.

Tijdens het veldwerk kregen de finalisten de geografische ontwerpopdracht om een storymap te maken om oplossingen aan te dragen om de hittestress te reduceren in de wijk Stedenwijk-noord in Almere Centrum. Deze uitdagende opdracht was in elkaar gezet door Frans Kuiper, docent bij onze studies Geo Media & Design en Aarde & Klimaat. De finalisten waren onder de indruk van de gastvrijheid en het schoolgebouw van Aeres Hogeschool Almere. Ook de Floriade maakte indruk.

Vijftig landen

Tijdens de Internationale Geografie Olympiade iGeo gaan de Nederlandse finalisten de geografische strijd aan met leeftijdsgenoten uit zo’n 50 verschillende landen.