header circular awards finalist

Aeres Hogeschool Almere finalist Circular Awards 2022

Date

Aeres Hogeschool Almere is uitgekozen als finalist voor de Circular Awards 2022! Eerder werd al bekend dat de hogeschool genomineerd was, maar is nu door een vakjury uitgekozen als één van de drie finalisten. De reden van de finaleplek is het duurzame nieuwe schoolgebouw op het Floriadeterrein. Op 7 februari 2022, tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie, wordt door het online aanwezige publiek een winnaar gekozen.

“De maatschappelijke thema's duurzaamheid, circulariteit en klimaatbestendigheid hebben we voor een groot gedeelte in dit gebouw opgelost. Het is een voorbeeld van waar we over 10 jaar in huisvesting staan.”

Bjorn Brink, Projectmanager Huisvesting & Beheer

Schoolvoorbeeld circulair gebouw

Van top tot teen is de nieuwbouw hét schoolvoorbeeld van een circulair gebouw van de toekomst. Van het circulaire beton waaruit het casco bestaat, tot aan de kussentjes op de tribunetrap; vrijwel alles is op een duurzame manier vervaardigd. Het tropisch hardhout op het dak is gered van de brandstapel en het meubilair hebben we meegenomen uit ons vorige pand, is refurbished of is tweedehands gekocht. “In dit project hebben we gekneed, geduwd en getrokken om onze hoge duurzaamheidsambities waar te maken,” besluit Wil Bekkering, directeur Aeres Hogeschool Almere.

De Groene Long

De ‘Groene Long’, zoals de nieuwbouw ook wel bekend staat, voldoet niet alleen aan hoge duurzaamheidseisen, het is ook nog eens prachtig om te zien. Gert Jan Samsom, architect bij BDG Architecten vertelt hierover: “De Groene Long verbindt het groen van buiten op een organische wijze met binnen. Het nodigt op een natuurlijke wijze uit om naar binnen te gaan, om te ontdekken en je te laten inspireren.”

Kennis, onderzoek en onderwijs

Bjorn Brink: “Dit gebouw sluit heel nauw aan bij onze missie en het onderwijs en onderzoek dat wij hier faciliteren. We hebben het gerealiseerd met nadrukkelijk oog voor de toekomst. Bovendien omarmt het belangrijke thema's voor de gemeente Almere, de Floriade Expo en de Flevo Campus. Straks wordt hier een groene woonwijk ontwikkeld. De woonwijk van de toekomst. Voor ons één grote onderzoeksruimte waar we kennis kunnen ontwikkelen, leveren en delen.”

Over de Circular Awards 2022

Er worden in totaal vier Circular Awards uitgereikt, met ieder een eigen categorie: Business Large, Business Small, Public en Heroes. Aeres Hogeschool Almere is in de race voor de Circular Award Public, voor (semi) publieke organisaties.

Over de Week van de Circulaire Economie

De Circular Awards zijn onderdeel van de Week van De Circulaire Economie, die dit jaar plaatsvindt van 7 t/m 12 februari 2022. In deze week worden door verschillende organisaties activiteiten georganiseerd rondom circulariteit. In Almere kun je meedoen aan een expeditie in het Upcyclecentrum. Bekijk voor alle activiteiten en meer informatie de website: https://deweekvandecirculaireeconomie.nl/

Vanwege de coronamaatregelen zullen de activiteiten en de uitreiking van de Circular Awards grotendeels online plaatsvinden.

Bronvermelding interviews: Booklet over het gebouw en partners: ‘Aeres Hogeschool Almere, Gebouwd om de stad te laten leven’. Tekst: Ingrid Cremers