Aeres Hogeschool  Almere bekroond met prestigieuze WELL Platinum certificering

Aeres Hogeschool Almere bekroond met prestigieuze WELL Platinum certificering

Met een score van 98/100 behaalt het nieuwe schoolgebouw van de faculteit Almere van Aeres Hogeschool de WELL certificering op Platinum niveau. Aeres Hogeschool heeft hiermee het eerste schoolgebouw in Nederland gebouwd met de Platina certificering. Wereldwijd zijn er momenteel 15 WELL onderwijsgebouwen geregistreerd. Voor het behalen van dit certificaat moet een pand voldoen aan verschillende thema’s die de gezondheid in het gebouw bevorderen. Het nieuwe schoolgebouw van Aeres, de ‘Groene Long’, draagt aantoonbaar bij aan de gezondheid, productiviteit en geluk van studenten en medewerkers.

Het keurmerk is het resultaat van een zeven jaar durend onderzoek naar het effect van werk gerelateerde factoren op welzijn. Alleen de aspecten waarvoor voldoende wetenschappelijk bewijs is dat ze een positief effect op gezondheid en comfort hebben, zijn opgenomen in de WELL Building Standard.

Beleid en ontwerp

"Het WELL-certificaat draait om de gebruikers. Zij moeten geïnspireerd worden om bewustere keuzes te maken en op een gezonde manier in het gebouw kunnen verblijven. WELL kent 10 thema’s: lucht, water, voeding, licht, beweging, thermisch comfort, geluid, materialen, geestelijke gezondheid, sociale gezondheid en innovatie. DGMR, partner is realisatie WELL ambities, heeft vanaf de ontwerpfase deze thema’s continu getoetst aan het ontwerp en de beleidsstukken van Aeres. Waar nodig is het ontwerp, en in sommige gevallen ook het beleid, aangescherpt aan de eisen van WELL." Aldus Laura van de Pol, ontwerper Bouwfysica & Gezondheid, WELL Accredited Professional bij DGMR.

"Je ziét dat het gebouw gezond is door al het groen en gebruik van natuurlijke materialen, maar ik vóél het ook zo."

Joëlla Overdijk, Medewerker Aeres Hogeschool Almere

Aeres Hogeschool Almere

In de praktijk

In deze nieuwe leer- en werkomgeving waar onderwijs, onderzoek en wetenschap samen komt staat de gebruiker centraal. "Je ziét dat het gebouw gezond is door al het groen en gebruik van natuurlijke materialen, maar ik vóél het ook zo. Ik ben hier na een dag werken veel minder uitgeput dan in het vorige pand" aldus Joëlla Overdijk, medewerker Aeres Hogeschool Almere.

Over WELL

WELL is gebaseerd op onderzoek dat het verband onderzoekt tussen de gebouwen waar we ongeveer 90% van onze tijd doorbrengen, en de gevolgen voor de gezondheid en het welzijn van de mensen in deze gebouwen. Om door IWBI de WELL-certificering te krijgen onderging Aeres Hogeschool Almere tests en een eindevaluatie uitgevoerd door derden, waaronder DGMR, om er zeker van te zijn dat het voldeed aan alle prestatie-eisen van WELL Certified Platinum.

"Aeres hogeschool Almere is met de Well Certificering Platinum bekroond en daarmee de gezondste hogeschool van Nederland!"

Bastiaan Pellikaan, Voorzitter College van Bestuur Aeres

"Aeres hogeschool Almere is met de Well Certificering Platinum bekroond en daarmee de gezondste hogeschool van Nederland! Verder is dit gebouw een optimale mix tussen groen, klimaat adaptatie, circulariteit en energieneutraliteit en draagt daarmee bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Aeres en de SDG’s van de VN." Aldus Bastiaan Pellikaan, voorzitter Het College van Bestuur Aeres.

Aeres is enorm trots op het behalen van dit Platinum WELL-certificaat en dankt alle studenten, medewerkers en samenwerkende partijen die dit mogelijk hebben gemaakt en is vooral heel blij dat zij erin is geslaagd om een omgeving te creëren waarin geleerd en gewerkt kan worden in een gezonde en duurzame setting.

Aeres Hogeschool Almere