Opening hogeschooljaar

Opening hogeschooljaar 2021-2022 - ‘Vertel jouw eigen verhaal, anders doen anderen het voor jou’

Dat was het advies dat Caroline van de Plas, Tweede Kamer lid namens de Boer Burger Beweging, de studenten van Aeres Hogeschool Dronten mee gaf. Ook adviseerde zij de studenten om in hun communicatie een positieve insteek te kiezen. ,,Je bent niet tégen iets, maar juist vóór. Bijvoorbeeld vóór een betere veehouderij, of vóór een goede toekomst voor plattelandsbewoners, draai het om en benader het positief.’’

Van der Plas was één van de sprekers tijdens de opening van het hogeschooljaar bij Aeres Hogeschool Dronten. Ze vond het motiverend om te zien dat zoveel studenten een toekomst zien in de landbouw. Het Tweede Kamer lid merkt dat een groeiende groep burgers zich zorgen maakt om de verdwijning van boeren uit het landschap. Volgens Van der Plas is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Door uit te leggen hoe en waarom je zaken doet zoals je het doet, krijg je meer begrip, is haar mening. De agribusiness is een innovatieve sector en moet dit ook zeker hoog in het vaandel houden vindt Van der Plas.

Pieter Winter, van Agro Giethoorn was de tweede spreker tijdens de opening. Winter is een innovatief ondernemer en heeft een agrarisch bedrijf met akkerbouw, pluimveehouderij, biogasinstallaties en drogers. Hij adviseert studenten om hun stip op de horizon te zetten.

Heb lef, blijf je gezonde boerenverstand gebruiken, kijk wat bij jou past en bepaal je eigen koers. Kijk naar de kansen van je eigen sector, wees creatief, veerkrachtig en ondernemend.

Pieter Winter, Agro Giethoorn

Koffie drinken met journalisten

Tijdens de actieve discussie konden studenten vragen stellen aan Van der Plas en Winter. Een van de vragen was hoe de sector uit kan dragen dat ze al volop in beweging is. Van der Plas’ advies was om vooral je eigen verhaal te vertellen. ,,Anders vertellen anderen het voor je. Dit klink cliché, maar gebeurt wel. Kijk naar de groene partijen, die hebben op deze manier de afgelopen jaren veel bereikt.”

Ze adviseert haar toehoorders om meer van zich te laten horen. ,,Ga actief aan het werk met jouw boodschap. Je hebt geen grip op de media, maar wel op jouw eigen sociale media. Maak daar gebruik van en zoek bijvoorbeeld contact met journalisten bij jou in de buurt. Ga koffie met ze drinken, maak contact zodat ze jouw verhaal horen!”

Aansluitend gingen Van der Plas en Winter naar de praktijkfaciliteiten van de hogeschool (Aeres Farms en het Agri Innovation Centre). Hier werden zij door studenten, teamleiders en docenten rondgeleid en kregen zij een indruk van de innovatieve praktijk- en onderzoeksbedrijven.

Opening hogeschooljaar

Aeres Hogeschool Innovatieprijs

Na de discussie vond de uitreiking van de Aeres Hogeschool Innovatieprijs plaats. Er waren drie genomineerden: Dryrides (een zadel waarbij de gebruiker het zadel omklapt wanneer hij hem weg zet en hem vervolgens bij vertrek weer terug klapt), Aert plantbased ice cream (een hypoallergeen en duurzamer alternatief voor traditioneel ijs) en Pet Pillow (duurzame en onverwoestbare hondenkussens). Door het gebruik van Kevlar kan de hond het materiaal niet kapot bijten of trekken, de binnenkant van het kussen is gevuld met gerecyclede matrassen en daarnaast is zowel de hoes als de vulling volledig recyclebaar.

De winnaar van de Aeres Innovatieprijs is Pet Pillow, volgens het jurycommentaar hebben de studenten een zeer onderscheidend product ontwikkeld. Het is een innovatie die zeer actueel is. Het kapot kauwen van hondenkussens wordt door hondeneigenaren herkend als een groot probleem. De ondernemerschapscomponent van dit initiatief vindt de jury zeer sterk. Het product sluit aan bij een behoefte in de markt.

De studenten ontvingen een bedrag van 1.000 euro en het bijbehorende onderwijsteam 5.000 euro om hen te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van de innovatie.

opening hogeschooljaar

Bekijk hier een terugblik van de dag, gefilmd door Nieuwe Oogst.