Net geklede studenten zitten achter laptop en krijgen uitleg van professional uit het bedrijfsleven

Innovatietraineeships voor mkb-bedrijven

Heeft jouw mkb-onderneming een innovatievraagstuk? Dan is een innovatietraineeship wellicht iets voor jouw bedrijf!

Haal nieuwe en toepasbare kennis van een hogeschoolstudent in huis

Met het innovatietraineeship haalt een mkb-ondernemer nieuwe, toepasbare kennis en een getalenteerde hogeschoolstudent in huis. Een innovatietrainee doet gedurende 1,5 jaar praktijkgericht onderzoek bij een mkb-onderneming, eerst als stagiair en na het afstuderen als medewerker van het bedrijf. Als tijdens de stageperiode van een half jaar blijkt dat de trainee en de mkb-onderneming bij elkaar passen, neemt de ondernemer de trainee 1 jaar in dienst. Gedurende het gehele onderzoek begeleidt de hogeschool de trainee.

De trainee zet als personeelslid het onderzoek voort of helpt mee de resultaten te implementeren. Door de intensieve begeleiding vanuit de hogeschool ontstaat een nauwere relatie tussen hogeschool en mkb-onderneming die voor het mkb van belang is om ook op langere termijn toegang te krijgen tot nieuwe kennis en high potentials. Op die manier kunnen bedrijven hun innovatievermogen structureel vergroten.

Innovatievermogen van mkb-bedrijven vergroten en versterken

Het doel van het innovatietraineeship is om de onderzoeksrelatie tussen hogeschool en het mkb te versterken. Daarnaast krijgt de trainee een programma aangeboden waarin (soft)skills ontwikkeld worden die in het bedrijfsleven van belang zijn, zoals ondernemerschaps-, innovatie- en managementvaardigheden.

Het innovatietraineeship is onderdeel van de NWO-bijdrage aan het Kennis en Innovatieconvenant 2020-2023.

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met Mandy van Vugt (m.van.vugt@aeres.nl) of Ayella Spaapen (a.spaapen@aeres.nl).