buiten gehele pand

Groen cadeau aan de stad

Mooi nieuws voor het speciaal basisonderwijs in Almere ; ‘Veel kinderen in grote steden krijgen weinig gelegenheid om kennis te maken met groen en natuur. Dat geldt ook voor de kinderen van de Klimop. En dat terwijl het zo leuk is om daarmee bezig te zijn. Dat maakt dit cadeau nog mooier.’ aldus Renée Holmes, directeur BSO de Klimop.

Groen cadeau aan de stad

Wil Bekkering, directeur van Aeres Hogeschool Almere, werd met open armen ontvangen op SBO de Klimop door directeur Renée Holmes. ‘Het staat al buiten, ze hebben het versierd met vlaggen en ballonnen’, vertelt ze.

Ze heeft het over de moestuinbakken die Aeres Hogeschool Almere aan het speciaal basisonderwijs in Almere schenkt. De Klimop is één van deze scholen. De aanleiding hiervan is de opening van het splinternieuwe, duurzame en natuurinclusieve schoolgebouw van de Hogeschool. Het gebouw zal tevens fungeren als de entree van de Floriade Expo 2022, waarvan het thema ‘Growing Green Cities’ uitstekend past bij de missie van de Hogeschool ‘Laat de stad leven’. Wat je wilt hebben, moet je eerst geven, wordt weleens gezegd. En zo vond de mooie ontmoeting tussen Bekkering en Holmes plaats bij de Klimop, en werd het groene cadeau formeel overgedragen.

De moestuinbak is al geplaatst, en Holmes vertelt dat ze er ontzettend blij mee zijn. Hoewel de verantwoordelijkheid van het onderhouden van de moestuinen aan één groep is toebedeeld, willen alle kinderen zich er maar al te graag mee bemoeien. ‘We zijn zo blij dat we dit krijgen. De kinderen hier op school vallen vaak tussen wal en schip, dus is het ontzettend leuk dat we dit mogen ontvangen.’ zegt Holmes met een warme glimlach. Ondertussen trekken vrolijke gezichtjes al druk pratend en stoeiend hun jas uit en druppelen hun lokaal naar binnen. De buitenspeelpauze is net voorbij als Bekkering aankomt. Bekkering en Holmes praten verder. ‘Veel kinderen in grote steden krijgen weinig gelegenheid om kennis te maken met groen en natuur. Dat geldt ook voor de kinderen van de Klimop. En dat terwijl het zo leuk is om daarmee bezig te zijn. Dat maakt dit cadeau nog mooier.’ aldus Holmes. Bij de Hogeschool weten ze wat groen voor de stad én mens kan doen. Om de stad weer te laten leven, is kennis nodig en betrokkenheid. Over groen leren, kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Én, merkt Holmes op, het is ook fantastisch dat het speciaal onderwijs eens in het zonnetje wordt gezet.

Dan stelt Holmes voor om naar buiten te gaan om de moestuinbakken te bekijken. ‘De aarde zit nog wel in de zakken hoor, hij is pas onlangs geplaatst.’ zegt ze. Ook vertelt ze in het loopje naar buiten dat ze helemaal geïnspireerd zijn, ze willen misschien nog wel meer tegels eruit halen om het groen en de moestuin uit te breiden. Eenmaal buiten staat daar inderdaad de versierde bak. Een cadeau van het groene hart van de Hogeschool aan het goede hart van de Klimop, en natuurlijk aan de Bombardon en de Watertuin.

wil bekkering en rene holmes, cadeau groene stad

Afbeelding: Moestuinbakken SBO De Klimop, Wil Bekkering en Renée Holmes