stadstrap treden

Floriade Challenge

In samenwerking met de Gemeente Almere en Floriade Expo 2022 organiseert Aeres Hogeschool Almere een Floriade Challenge: The Green Escape. In deze challenge ligt de uitdaging bij young professionals en studenten om Almere Stad om te toveren tot een groene en gezonde stadsoase.

The Green Escape

Ben jij een young professional of student die graag nadenkt over de beste manieren om steden groener en gezonder te maken en houd je van een complexe uitdaging? Doe dan mee aan The Green Escape in Almere! De gemeente Almere heeft als doelstelling om haar woonwijken te vergroenen en om parken en bossen beter te verbinden. Tijdens deze challenge ga jij daarom samen met anderen aan de slag met ontwerpen om plekken in het hart van Almere Stad om te toveren tot stadsoases om te ontspannen tussen het groen, verkoeling te zoeken op warme dagen en anderen te ontmoeten. Zo help je om Almere nog groener en aantrekkelijker te maken.

Schrijf je in!

Hoe maken we verbindingen tussen parken en bossen in drukke en volle gebieden? Hoe verleiden we mensen om van de bank af te komen en naar buiten te gaan om te genieten van de groene ruimte in de stad van de toekomst? Heb jij ideeën over ontwerpen en inrichtingen van de openbare ruimte om dit te bereiken? Weet jij als geen ander hoe je mensen verleidt om in beweging te komen? Of bedenk jij graag innovaties om hittestress tegen te gaan? Schrijf je dan in voor deze challenge.

Hoe werkt het?

Na je inschrijving vorm je een team met andere young professionals of studenten. Samen met hen ga je voor een locatie in het hart van de stad, direct ten noorden van station Almere Centrum tussen het Beatrixpark en het Hannie Schaftpark, groene ontwerpen maken. Een serie online masterclasses gaat je helpen om samen met je team toe te werken naar een winnend ontwerp op een poster die wordt tentoongesteld op Floriade Expo 2022. Ook ga je kennis uitwisselen met experts en mede-deelnemers via het online platform Nectar.Exchange. En het leukste? Als het ontwerp van jouw team wint, is er een kans dat het ontwerp of een deel daarvan daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Ook zijn er geldprijzen te winnen voor de 3 beste ideeën.

• Wanneer: 28 januari - 2e week van juni
  • Tijdsinvestering: 28 uur
  • Prijs 1ste plek: 1500 euro + de kans om ontwerp te realiseren
  • Prijs 2de plek: 750 euro
  • Prijs 3de plek: 250 euro

>> Schrijf je in.

• 28 januari | Matchmaking Event
  • 11 februari | Officiële Kick-off & Masterclass 1: Gebiedsverkenning – de geschiedenis, de uitdaging, de data en de omliggende mogelijkheden en vergezichten.
  • 1 april | Masterclass 2: Klimaatadaptatie – uitdagingen en mogelijkheden
  • 13 mei | Masterclass 3: Gezonde verleiding tot actie
  • 11 – 18 juni | Eindpresentatie & Prijsuitreiking

Deze masterclasses worden gegeven door de onderstaande inspirerende experts:

• Agnieszka Olszewska-Guizzo: Directeur en co-founder van NeuroLandscape research NGO
  • Peter Hobsen: Hoogleraar in Biodiversity Conservation & Sustainability, co-directeur van the Centre for Econics and Ecosystem Management
  • Dinand Ekkel: Lector Groene en Vitale Stad bij Aeres Hogeschool Almere
  • Gideon Spanjar: Professor Innovatie & Groenstedelijke Ontwikkeling bij Aeres Hogeschool Almere

Jury

De visuele representatie van het resultaat en het proces van je team zal worden door de deskundige selectiecommissie op verschillende beoordelingscriteria die nog nader gespecificeerd zullen worden. De jury bestaat uit:

• Hester Kersten – Programmamanager Groenblauw, Gemeente Almere
  • Gideon Spanjer – Lector Innovatie & Groenstedelijke Ruimte Aeres Hogeschool Almere
  • Dinand Ekkel – Lector Groene & Vitale Stad Aeres Hogeschool Almere
  • Xander de Bruine – Programmamanager kennisprogramma Floriade
  • Roel van Dijk – Directeur Stichting Steenbreek, hoofdredacteur vakblad Groen

Groene uitdaging

De gemeente Almere, Aeres Hogeschool Almere en Floriade Expo 2022 slaan de handen ineen om dit trainingsprogramma te organiseren. Hiermee kunnen young professionals en studenten ervaring opdoen met het vormgeven van groen op straatniveau voor de versterking van het comfort en gezondheid van inwoners van steden. Welk toekomstscenario ons namelijk ook te wachten staat, we gaan te maken krijgen met intensere en frequentere hittegolven, meer en vaker zware regen en droogte. In de stad zijn deze klimaateffecten nog extremer voelbaar. Wil jij aan de slag gaan om Almere nog aantrekkelijker te maken? Doe dan mee aan deze challenge.

Doe mee met deze challenge!

Schrijf je in vóór 21 januari

Heb je vragen over deze challenge? Neem contact op via knowledge@floriade.com.

Gemeente Almere, Aeres Hogeschool Almere en Floriade slaan de handen in een en dagen jou uit om mee te doen met dit unieke trainingsprogramma voor jonge of nieuwe professionals.