Samenwerking Rouveen

Aeres Farms gaat samenwerking aan met Rouveen Kaasspecialiteiten

Stichting Aeres Groep, Aeres Farms (praktijkfaciliteiten van Aeres Hogeschool Dronten en Aeres MBO Dronten Warmonderhof en Emmeloord) en Rouveen Kaasspecialiteiten gaan een samenwerking aan. De samenwerking richt zich op duurzaamheidsprojecten, onderzoek en kennisuitwisseling, internationale studieprojecten en stagemogelijkheden. Anne Dijk, lid directie Aeres Farms: ,,Boerendiversiteit is belangrijk voor de agrarische sector. Wij willen de studenten hier ook kennis mee laten maken. Daarom staat diversiteit in de bedrijfsvoering van Aeres Farms centraal. De samenwerking met Rouveen Kaasspecialiteiten geeft studenten en de bedrijven van Aeres Farms een flinke meerwaarde."

Het Weidebedrijf is één van de melkveebedrijven van Aeres Farms. De melk van dit biologische bedrijf wordt vanaf januari 2022 geleverd aan Rouveen Kaasspecialiteiten. Naast het leveren van biologische melk is er een grote behoefte aan samenwerking op het gebied van kennisontwikkeling en –uitwisseling. Rouveen Kaasspecialiteiten heeft met ‘Rouveen Gewoon Duurzaam’ haar eigen duurzaamheidsprogramma. Zij wil met de kennis en praktijkervaring van de onderwijsinstellingen haar duurzaamheidsprogramma doorontwikkelen op het gebied van onder meer kruidenrijk grasland en het verlengen van de levensduur van melkvee. Hier liggen voor zowel de onderzoeks- als onderwijsteams van beide onderwijsinstellingen mooie kansen, maar ook voor de leden-melkveehouders van Rouveen Kaasspecialiteiten. Zo wil het zuivelbedrijf samen met de onderwijsinstellingen diverse workshops aanbieden aan haar leden en zijn er diverse stagemogelijkheden voor studenten van Aeres MBO en Aeres Hogeschool.

Kader

Aeres Hogeschool Dronten en Aeres MBO Dronten Warmonderhof en Emmeloord bieden toonaangevende opleidingen aan in Nederland op onder meer het gebied van (melk)veehouderij; landelijke instroom met diversiteit aan bedrijfsstijlen en melkstromen. Aeres MBO heeft toonaangevende foodopleidingen/trainingen het MBO en bij het Aeres Training Centre.

Aeres Farms is de praktijklocatie van Aeres Hogeschool Dronten en Aeres MBO Dronten Warmonderhof en Emmeloord. Het bestaat uit een gangbaar en een biologisch melkveebedrijf, een akkerbouwbedrijf (gangbare en biologische kavels), varkens-, schapen- en pluimveehouderijbedrijf en een paardenpensionstal.

Rouveen Kaasspecialiteiten is een coöperatie met 240 leden-veehouders - waarvan circa 25 % met een biologische bedrijfsvoering. De melk wordt verwerkt tot een zeer uiteenlopend assortiment kaasspecialiteiten die in meer dan 160 landen wereldwijd wordt verkocht.