Banner Dutch Food Week met logo

Dutch Food Week 2020 'Kom en ontdek: wat eet ik eigenlijk?'

Date

Het thema van de zesde editie van Dutch Food Week (DFW) is ‘Wat eten we?’ Dit nationale foodevent begint op 10 oktober en zit boordevol activiteiten voor iedereen die geïnteresseerd is in voeding, voedselproductie en -innovatie. Aeres is van de partij met een aantal bijzondere events.

Eten doen we allemaal en iedere dag. Maar weten we altijd wat we eten? Waar komt ons voedsel vandaan? Hoe belandt het van de boerderij op ons bord? En hoe voedzaam en duurzaam is onze dagelijkse kost eigenlijk? Het antwoord op al die vragen ontdek je tijdens Dutch Food Week. Voor iedereen is er genoeg te beleven: van jong tot oud, van professional tot geïnteresseerde, van carnivoor tot vegan. DFW eindigt op 17 oktober, maar sommige activiteiten lopen langer door. Klik op de link voor het complete programma.

Challenge: richt een gezonde duurzame eetomgeving in

Een dag voor de officiële start van DFW gaan leerlingen van Aeres VMBO Almere de challenge ‘Gezonde duurzame eetomgeving’ aan. In opdracht van de gemeente Almere gaan de leerlingen op de stoel zitten van de lokale snackbar, supermarkt of schoolkantine om vanuit die rol na te denken over de inrichting van een gezonde en duurzame eetomgeving.  De challenge vindt plaats op vrijdag 9 oktober van 12.15 – 14.15 uur bij Aeres VMBO Almere. De leerlingen krijgen  hulp van derdejaars foodstudenten van Aeres MBO Almere. De gemeente Almere beloont het beste plan met een mooie prijs.

De challenge komt voort uit het DuurzaamDoor programma van het project Flevolands Voedseleducatienetwerk, waarvan Aeres Hogeschool Almere projectleider is.  Met dit programma stimuleert de provincie Flevoland voedseleducatie voor alle Flevolandse jongeren. Klik op de link voor meer informatie over de spannende challenge.

Fermenteren kun je (online) leren

Aeres Hogeschool Wageningen laat de oude techniek van fermentatie herleven in de online workshop ‘Nieuwe foodtrends en oude technieken’. Fermenteren is van oudsher een manier om voedsel te verduurzamen. Deze techniek is sterk in opkomst nu mensen weer willen weten, ruiken, voelen en proeven waar hun voedsel vandaan komt. Eigen moestuinen en stadsboerderijen, kopen bij de lokale boer, zelf bramen, rucola en paddenstoelen plukken. Zelf brood, yoghurt, jam, gefermenteerde groenten en bier maken. Het zijn allemaal trends die volop leven en waar volop mee geëxperimenteerd wordt. Maar hoe doe je dat? Wat deed oma met al die groenten die op hetzelfde moment uit de moestuin kwamen?

De online workshop is gratis te volgen op donderdag 15 oktober van 15.00 – 17.00 uur. De workshop neemt stap voor stap het fermentatieproces door. Na aanmelding ontvangen deelnemers een lijst benodigdheden om thuis aan de slag te gaan. Geïnteresseerd? Doe mee en meld je aan via deze link.

Barneveld viert Wereld Eidag

Wist je dat iedere tweede vrijdag in oktober officieel Wereld Eidag (World Egg Day) is? Om dat te vieren organiseren het Poultry Expertise Centre, Aeres, stichting Wereldeidagen Barneveld, Gemeente Barneveld en de Barneveldse Middenstandsvereniging op zaterdag 10 oktober allerlei leuke activiteiten in het centrum van Barneveld. Verschillende ondernemers en horecagelegenheden maken eiergerechten klaar die bezoekers kunnen proeven. Ook is er een kunstexpositie over het ei, onder andere verzorgd door het Pluimveemuseum. Voor de kinderen is een eierspeurtocht uitgezet en zijn er verschillende mogelijkheden om te knutselen. Op de DFW website vind je meer informatie.

‘Ongewoon’ lokaal eten proeven in Nijkerk

Leerlingen van Aeres VMBO Nijkerk gaan woensdagmiddag 14 oktober met een speciale missie op pad. Op verschillende plaatsen in Nijkerk, zoals sportscholen, hotels/restaurants en in het centrum delen ze tussen 13.30 en 14.30 uur ‘ongewoon’ lokaal voedsel uit, zoals proteïne shakes gemaakt van producten van lokale boeren, pizza verrijkt met meelwormen die zijn gekweekt bij een lokale biologische boer en proteïnebars verrijkt  met eiwitten van meelwormen en veldbonen. Ze ontwikkelden deze ongewone producten in het kader van de voedseltransitie en om consumenten te laten ervaren hoe smakelijk onalledaags lokaal voedsel kan zijn. Check de DFW website voor meer informatie.

Hoe denk JIJ over de toekomst van ons voedsel?

Veel experts denken na over een andere inrichting van ons voedselsysteem in de toekomst. Wat hierin vaak ontbreekt, is begrip van wat consumenten zélf denken. De consument wordt vaak gezien als iemand die je moet informeren over voedsel, in plaats van iemand die zelf óók kennis over voedsel heeft vanuit zijn of haar eigen dagelijks leven. In hun onderzoek benaderen studenten en onderzoekers van Aeres Hogeschool Almere de inwoners van Almere als deskundige consumenten en laten hen meedenken over hoe we eten in de toekomst. Is dat anders dan nu en hoe komt die verandering tot stand?

Op woensdag 14 oktober is Aeres Hogeschool Almere van 13.00 – 17.00 uur aanwezig in Het Forum Almere met een interactieve fototentoonstelling over de toekomst van ons voedsel en enkele prikkelende stellingen. Maak kennis met de ideeën van studenten over voedsel van de toekomst en praat hierover mee. Denk je bijvoorbeeld dat we nog vlees eten in de toekomst, of eten we dan allemaal tofu en vegetarische burgers? Ligt de verantwoordelijkheid voor het voedsel van de toekomst bij de consument, of kunnen de supermarkten ook wat doen? Wil je hierover meepraten? Kijk dan op de website van DFW voor meer informatie.