afscheid Rieke de Vlieger

Afscheid Rieke de Vlieger

Vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd neemt Rieke de Vlieger, directeur Aeres Hogeschool donderdag 8 oktober afscheid van de onderwijsinstelling. In de acht jaar die zij aan de onderwijsinstelling verbonden was, heeft ze de school zien groeien tot één hogeschool met ruim 3.700 studenten.

Na ruim 40 jaar werkzaam te zijn geweest in het Hbo, houdt het op donderdag 8 oktober toch echt op voor Rieke de Vlieger. Op deze dag vindt haar laatste afscheidsceremonie plaats en vrijdag is haar agenda leeg. Geen autoritten meer naar één van de faculteiten. Terugkijkend op haar periode als faculteitsdirecteur en hogeschooldirecteur is ze trots op hoe de hogeschool er nu voor staat.

Gegroeid van twee aparte hogescholen (Dronten/Almere en Wageningen) naar één hogeschool. ,,We hebben een enorme harmonisatie uitgevoerd om op alle dossiers één hogeschool te zijn. Qua samenwerking en uitstraling zijn we nu ook echt één hogeschool’’, vertelt De Vlieger. Toen ze acht jaar geleden begon telde de hogeschool in totaal 2.500 studenten, waarschijnlijk zal dan nu boven de 3.700 zijn. Met een gerust hart geeft ze het stokje over aan haar opvolgers Jolanda Berntsen (faculteit Dronten) en Freek Rebel (Aeres Hogeschool).

Het mooie van werken in het beroepsonderwijs is volgens De Vlieger dat je jonge mensen en werkenden begeleid naar een loopbaan of een volgende stap in hun carrière. Dat is in al die jaren niet veranderd. Het umfeld is echter wel veranderd en dat maakt studenten vaak onzeker merkt De Vlieger. Nog niet eerder maakte ze mee dat wat in de buitenwereld speelt zoveel effect heeft op wat er binnen de hogeschool moest gebeuren. Studenten kregen bijvoorbeeld de ruimte om vorig jaar oktober naar het boerenprotest op het Malieveld te gaan. ,,Intern heeft dat tot veel gesprekken geleid’’, vertelt De Vlieger.

Het laatste jaar liep ook door Corona anders dan de directeur zich had voorgesteld. Ondanks de onzekere tijden heeft ze er vertrouwen in dat er toekomst is voor jonge boeren in Nederland. De Vlieger: ,,Ik geloof in de kracht van de sector en in de kracht van de mensen die er werken. Het zijn mensen met heel veel passie, die zoveel hart voor hun bedrijf en hun sector hebben. Het kan dus niet anders dan goedkomen.’’