Ondernemend eten groentebord

Ondernemend eten: hoe de Almeerse burger de transitie naar gezond en duurzaam voedsel vormgeeft

Het lectoraat Voedsel & Gezond Leven van Aeres Hogeschool Almere heeft het boekje 'Ondernemend eten - Hoe de Almeerse burger de transitie naar duurzaam en gezond eten vormgeeft' uitgebracht. De promovendi van het lectoraat geven elk vanuit hun eigen perspectief een kijkje in de transitie naar duurzaam en gezond voedsel in Almere. Het resultaat is een aansprekend boekje met boeiende resultaten.

De behoefte en noodzaak van duurzaam en gezond voedsel is en blijft relevant. In deze tijd worden we met onze neuzen op de feiten gedrukt en beseffen we dat onze volksgezondheid niet vanzelfsprekend is. Ook realiseren we ons juist nu hoe kwetsbaar onze voedselvoorziening kan zijn, denk aan de lege schappen in de supermarkt aan het begin van de coronacrisis. Daardoor zijn er allerlei bewegingen rondom lokaal voedsel ontstaan.

Het is goed om stil te staan bij de mogelijkheden om met z’n allen weer gezond te worden én te blijven. Voedsel speelt daar uiteraard een belangrijke rol in, van productie tot bord. En zeker niet alleen in the heat of the moment, maar voor een duurzame, gezonde en leefbare toekomst. Daarbij past geen passiviteit. Het is ondernemen - tot op het bord.

Via deze link is het boekje als PDF te downloaden.

Ondernemend eten groentebord
Publicatie Ondernemend eten (voorblad)