20200511 Buitenlandstage en COVID-19 Anouska en vrienden

Buitenlandstage en COVID-19: Anouska vertelt over haar stage en terugkeer uit Costa Rica

Anouska studeert Toegepaste biologie bij Aeres Hogeschool Almere. De afgelopen periode heeft zij stage gelopen in Costa Rica, maar moest vanwege het oprukkende COVID-19-virus twee weken eerder naar huis dan gepland. In dit artikel vertelt Anouska over haar stage en hoe haar plotselinge terugkeer naar Nederland verlopen is: “Ondanks dat we de vergunning wel kregen, kon het nog steeds worden afgekeurd.”

Anouska: “Voor mijn buitenlandstage ben ik naar Costa Rica gegaan. Vanwege mijn grote interesse in kikkers deed ik onderzoek naar welke kikkersoorten er voorkwamen in het natuurreservaat van Work With Nature. Hiervoor moest ik eerst de meest voorkomende kikkers en de soortenlijst van het reservaat leren. Gelukkig heb ik van kinds af aan al ervaring met het vangen van kikkers, dus het veldwerk ging erg goed! Ik was samen met vier andere studenten van Aeres naar Work With Nature gegaan, waaronder twee van mijn beste vrienden. Onder andere dankzij hen is mijn stage bijzonder verrijkt en ik ben Aeres erg dankbaar dat ze het toestonden om met meerdere mensen van onze school naar dezelfde locatie te gaan.”

“Ik vond het echt fantastisch om in het regenwoud te zijn en om daar veldwerk te mogen doen. Het onderzoekscentrum lag midden in de jungle en daar woonde ik ook samen met andere stagiaires. Elke dag zag ik weer nieuwe diersoorten: anolussen, kevers, toekans, kikkers, wasberen, slangen, vuurvliegjes, vogels, vissen en soms ook wilde honden! Het was heel verfrissend om in een nieuwe omgeving te zijn, vooral omdat Costa Rica overspoeld is met natuur overal waar je kijkt. Het was absoluut een ervaring om nooit te vergeten.”

“Vanwege COVID-19 moesten we helaas twee weken eerder weg. Dit was een heel gedoe, aangezien onze vlucht terug in twee delen was en de landen om ons heen allemaal in lockdown gingen! Nadat onze vlucht drie keer geannuleerd was, zijn we uiteindelijk via Amerika terug gegaan naar Nederland. Dit was best wel heel spannend, aangezien we een ESTA (reisvergunning) moesten aanvragen op een zeer korte termijn. Ondanks dat we de vergunning wel kregen, kon het nog steeds worden afgekeurd. Amerika zelf zat toen zelf namelijk al in lockdown dus het was voor ons erg onzeker wat we hadden moeten doen als de ESTA geweigerd was. In het ergste geval hadden we dan een ticket terug moeten kopen naar Costa Rica voor de hoofdprijs.

Gelukkig gebeurde dat niet en konden we gewoon naar Nederland terugkeren. De terugreis duurde drie dagen, aangezien we vanaf de jungle eerst naar de hoofdstad moesten reizen met een taxi, aangezien de bussen een te groot risico vormden voor besmettingen. De vlucht zelf duurde 13 uur, met een overstap van vier uur…

Ondanks dit alles ben ik nog steeds blij dat ik gegaan ben, en al had ik van te voren geweten dat dit zou gebeuren had ik nog steeds gegaan! Ik ben blij dat ik niet alleen was en deze stage én de spannende reis terug kon delen met mijn vrienden.”

20200511 Buitenlandstage en COVID-19 kikker
20200511 Buitenlandstage en COVID-19 Anouska