Diergezondheid en management Aeres Hogeschool Dronten

‘’De huisdierensector mij trekt mij enorm aan. Een van de leukste onderdelen van de studie vind ik de lessen over diergezondheid, zoals de anatomie en fysiologie van honden en katten. Hierin leer je over het skelet, spieren, organen, zenuwstelsel, hormoonhuishouding en afweersysteem. Wat ik verder heel interessant vind zijn de ethiek lessen. Steeds vaker worden dieren ingezet om het welzijn van de mens te verbeteren. We houden ons bezig met vragen als: hoe ver mag je hierin gaan en wat is moreel verantwoord? Heel interessant! Daarnaast krijg je ook modules op het gebied van communicatie, procesmanagement en kwaliteitsborging. In deze modules leer je vooral hoe je moet functioneren als een manager. Welke gesprekken moet je voeren, hoe je ze het beste kan voeren en wat kan je wel en niet beloven aan je werknemers? We hebben voor kwaliteitsmanagement bijvoorbeeld bij een bedrijf een adviesrapport gemaakt. Dan geef je advies over een onderdeel binnen het bedrijf waar zij tegenaan lopen.

“Het morele aspect van het houden van dieren wordt steeds belangrijker.”

Mira Olieman, derdejaars student Diergezondheid en Management

mira olieman student

De allerleukste twee maanden van mijn studie heb ik gehad in Griekenland. Hier heb ik stagegelopen bij een schildpaddenopvang en onderzoek gedaan naar zeeschildpadden. Ik heb hier geleerd dat duurzaamheid echt een heel belangrijk onderwerp is. Als je over de stranden loopt, zie je veel plastic liggen waar dieren in kunnen stikken of vast blijven zitten. Ook hebben we schildpadden gered die vastzaten in scheepstouwen, vislijnen en plastic zakken. Dan besef je pas hoe kwetsbaar de dieren zijn. Ik ben hier volledig uit mijn eigen comfortzone gegaan, omdat je naar een ander land en andere cultuur verhuist voor 2 maanden. Iedereen spreekt Engels, ik kende niemand en leefde in een compleet andere cultuur. Ik heb veel over mijzelf geleerd.

Ook heb ik stage gelopen bij een dierenpark/zorgboerderij, waar ik onderzoek deed naar de werkprocessen in het reptielenkweekcentrum. Ik heb voor het bedrijf een kwaliteitsrapport geschreven dat hen verder helpt bij het inzetten van personeel. De werkprocessen waren vaak niet efficiënt en gingen vrij langzaam. Ook de eigenaar van het bedrijf had vaak geen idee wat het personeel op een dag precies deed. Hierdoor ontstonden wederzijde irritaties. Door een paar aanpassingen gaat het werk nu veel efficiënter en is zowel de eigenaar als het personeel tevreden.

Na mijn studie wil ik graag mijn passie voor huisdieren en mijn liefde voor ouderen combineren. Ik zie het als een mooie uitdaging om het vak psychologie hierbij in te zetten. Dit zou ik als minor kunnen doen in mijn 4e jaar of als extra studie na deze studie. ‘’

Mira Olieman, derdejaars student Diergezondheid en Management