circular awards winnaar nieuwbouw

Publicatie datum
Content type
Blog

Voor Aeres Hogeschool Almere was de Floriade een visualisatie van waar wij voor staan: Hoe houden we de steden wereldwijd leefbaar. Dit zagen we terug in het levend groen, de innovaties op het gebied van gezond eten, stadslandbouw, het vergroenen van de stad, duurzamer denken door circulaire en alternatieve bouwmaterialen.

Iconische gevel

Ons gebouw is hierin ook een voorbeeld. Circulair beton, zonnepanelen op het dak en de gevel, de levende groene wand, zomaar even wat dingen, die we direct morgen kunnen toepassen in de stad. Dat onze school iets bijzonders is, getuigen ook wel de duizenden mensen die foto’s maakten van onze iconische gevel en naar binnen kwamen voor een rondleiding.

Ontmoetingsplaats

Naast de toeristen ontvingen we experts uit allerlei kennisdomeinen, die een symposium of conferentie bijwoonden. Dat ging van groene steden tot insecten kweken en van water tot voedselvraagstukken. Vrijwel al onze lectoren én lectoren uit Dronten kregen de gelegenheid tijdens zulke evenementen een presentatie te geven. We waren vaak ontmoetingsplaats voor officiële internationale delegaties en diplomaten.

Een paar voorbeelden: alle landbouwattachés kwamen in ons gebouw samen. We hadden een grote delegatie met de minister van voedsel & klimaat uit de Verenigde Arabische Emiraten. Er was een delegatie met de ambassadeur van Zwitserland en Italië. Het bestuur van de Duitse Bundesgartenschau was bij ons te gast. En daarnaast veel vertegenwoordigers van universiteiten uit een groot aantal landen, waaronder Tsjechië, UK, Duitsland, Italië, Frankrijk en Canada. De contacten die zijn gelegd en inzichten die we deelden, gaan ons in de toekomst veel opleveren.

Groene veranderaars

De deuren van de Floriade Expo 2022 zijn misschien gesloten, maar het thema is actueler dan ooit. Aeres Hogeschool Almere leidt dan ook de groene veranderaar op. We moeten wel! Hoe houden we anders onze steden leefbaar?

Geschreven door: Wil Bekkering

Wil Bekkering Oud-directeur Aeres Hogeschool Almere
Wil Bekkering

Houd je aan de richtlijnen en reageer met respect. De reacties worden gescreend door medewerkers van Aeres. We gebruiken je e-mail adres alleen om reactie te geven.