Bachelor deeltijd opleiding Docent en kennismanager Horeca bakkerij en recreatie Aeres Hogeschool Wageningen

Onderstaande komt uit een artikel in Bakery Next dat we onlangs hebben verzorgd.

Passie overbrengen op een nieuwe generatie talenten

Jean Maessen is deeltijdstudent van de opleiding Docent en kennismanager Horeca Bakkerij en Recreatie bij Aeres Hogeschool Wageningen. Hij vertelt over zijn achtergrond als bakker, de reden om een deeltijdstudie te gaan doen en waarom hij zijn passie voor de bakkerij graag deelt met anderen.

Jean: “Ambacht en vakmanschap. Dat zijn toch echt wel de eerste woorden die in mij opkomen als ik over ons mooie beroep praat. In het familiebedrijf, in 1941 opgericht door mijn grootvader, heb ik van kleins af aan de creativiteit en veelzijdigheid van ons vak mogen bewonderen. Al snel kwam het besef dat er eigenlijk wel een prachtig verhaal achter ons brood en banket zit waar ieder individu vrijwel dagelijks van geniet. Vanaf dat moment wist ik het zeker, ik word bakker!

Naarmate de jaren in het vak verstreken, ontstond er een steeds grotere drang om het vakmanschap en het verhaal erachter te delen. Tot ik toevallig uitkwam bij een mooi artikel over de opleiding ‘Docent en kennismanager Horeca Bakkerij en Recreatie’. Ik pakte mijn kans en startte mijn deeltijdstudie bij Aeres Hogeschool Wageningen. Deeltijd natuurlijk, want ik wilde ons ambacht nog niet de rug toe keren. Want zeg nu zelf, er is toch niks mooier dan onze passie delen met een nieuwe generatie talenten?

Binnen de opleiding krijg je alle facetten aangereikt om als docent en kennismanager aan de slag te gaan. Het is mooi om te zien hoe je je als persoon ontwikkelt als je maar de juiste begeleiding krijgt. En juist daar zijn ze bij Aeres heel sterk in.

En nu, 2 jaar verder maar nog lang niet uitgeleerd, krijg ik de kans om mijn vakmanschap te delen met een nieuwe generatie. Nota bene bij het Summa College Brood&Banket, waar ik de kneepjes van het docentschap leer van een zeer gedreven en gemotiveerd team.”

Jean Maessen, deeltijdstudent Docent en kennismanager Horeca Bakkerij en Recreatie

Student Jean Maessen