AHWpro Begeleiden van startende leraren 1

Samen op zoek naar goed werk! Begeleidingstraject: in teamverband leren werken

Ik zoek
Cursus
Wageningen
Duur
Meerdere dagen

Hoe ga je als team om met complexe veranderingen binnen jouw MBO- of HBO-instelling, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie of digitalisering? Wij bieden een advies- en begeleidingstraject aan waarmee jij en jouw team in circa zes bijeenkomsten op maat worden ondersteund bij het in kaart brengen en van de grond trekken van jullie gezamenlijke teamopgave.

Achtergrond

In het mbo zijn teams de eenheden waar het om draait. Zij zijn verantwoordelijk voor kwaliteit en innovatie. Maar het werk wordt complexer en onzekerder, ook omdat het werkveld waartoe opgeleid wordt, verandert. Teamwork is nodig omdat het werk simpelweg niet alleen gedaan kan worden; je kunt niet meer alleen overzien wat goed is en wat het goede is om te doen. Tel daarbij op dat veel partijen een beeld hebben bij die kwaliteit - ouders, studenten, overheden, inspectie, de school, en natuurlijk collega’s -, dan stijgt de complexiteit en is wat goed is om te doen nog lastiger te bepalen.

Dit begeleidingstraject kan teams in het MBO of HBO helpen en is tot stand gekomen op basis van onderzoek door o.a. Tom van Oeffelt en Joan van den Ende van Aeres Hogeschool Wageningen en een aantal collega’s in het land: Daan Andriessen, Erik Mondriaan, Bart van Rosmalen, Manon Ruijters, Erna de Wolff en Freerk Wortelboer.

Voor wie?

Dit begeleidingstraject van circa een schooljaar is bedoeld voor teams binnen MBO of HBO scholen die een opgave hebben die ze als team tot stand willen brengen om duurzaam goed met elkaar samen te werken.

Zes bijeenkomsten

Het begeleidingstraject wordt samen met u op maat vormgegeven en bestaat uit circa zes bijeenkomsten met tussendoor verschillende overlegmomenten met de teamleider en kartrekkers van het team. De invulling van de bijeenkomsten is als volgt:

• Bijeenkomst 1: Opgave van het team vaststellen: met behulp van beproefde interventies wordt de opgave van het team vastgesteld.
  • Bijeenkomst 2: Hoe ziet goed werk er voor ons als team in onze opgave eruit? Met behulp van resonerende ervaringen wordt gewerkt aan gezamenlijke normen.
  • Bijeenkomst 3: Organiseren: hoe gaan we de opgave met elkaar vormgeven en uitvoeren: maken van een plan.
  • Bijeenkomst 4: Verbeteren: wat gaat er goed, waar laten we nog kansen liggen? Input op maat, bijvoorbeeld normgesprekken
  • Bijeenkomst 5: Verbeteren: wat gaat er goed, waar laten we nog kansen liggen? Input op maat, bijvoorbeeld ‘werken met wendingen’
  • Bijeenkomst 6: Terugblik en vooruitblik: hoe hebben we het met elkaar gedaan en hoe en kunnen we effectiever zijn en blijven?

Overlegmomenten tussendoor kunnen online plaatsvinden. Het idee is om tussen elke bijeenkomst één overlegmoment te hebben.

Praktische informatie en offerte opvragen

Tijdsinvestering

Het begeleidingstraject bestaat uit minimaal zes bijeenkomsten met tussendoor verschillende overleggen. De begeleiding vanuit Aeres Hogeschool neemt circa 60 uur in beslag.

Kosten

Het advies- en begeleidingstraject wordt incompany gegeven. Op basis van een intakegesprek wordt een offerte opgesteld.

Begeleiding

Vaste begeleiders zijn Tom van Oeffelt en Joan van den Ende van Aeres Hogeschool Wageningen.

Coronamaatregelen

In verband met corona bestaat de kans dat we de vorm van het begeleidingstraject moeten aanpassen aan de situatie. Bij voorkeur verzorgen we het begeleidingstraject incompany, een alternatief is een hybride vorm. Mocht het i.v.m. de coronamaatregelen alleen online verzorgd kunnen worden dan is dat ook mogelijk.

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!