Sara Albone
Functie: Lerarenopleider en docent-onderzoeker
Lectoraat: Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers
Email: s.albone@aeres.nl
Social: LinkedIn

Over Sara Albone

Na een studie diergeneeskunde aan de Glasgow Universiteit ben ik mijn arbeidsloopbaan begonnen als dierenarts. Na ongeveer tien jaar in verschillende dierenartspraktijken gewerkt te hebben, besloot ik de stap naar het onderwijs te maken. Vervolgens heb ik ruim negen jaar in het mbo gewerkt (Aeres mbo Barneveld) waar ik Paraveterinaire dierenartsassistenten opleidde. Nadat ik een masteropleiding Leren en Innoveren (MLI) begon, besloot ik de stap naar het hbo te maken om toekomstige groene docenten op te leiden. Inmiddels werk ik zeven jaar bij AHW. Ik geef vooral lessen over het doen van onderzoek aan afstudeerders voor de afstudeeropdracht ’De onderzoekende professional’.

Naast mijn werk in Wageningen ben ik, vanaf 2021, twee dagen per week werkzaam als practor Dierenwelzijn en -gezondheid bij Aeres mbo Barneveld. Ik stuur daar een team van zeven docent-onderzoekers aan die zich bezig houden met dierenwelzijnsvraagstukken. Het betrekken van mbo studenten en -docenten bij het doen van onderzoek en het ontwikkelen van hun onderzoekend vermogen is een van de speerpunten van het practoraat. Dit past naadloos bij het lectoraat Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers dat zich ook bezighoudt met onderzoekend vermogen.

In het voorjaar van 2024 begin ik aan een professional doctoraat traject. Het onderwerp is het versterken van de beroepsgroep van practoren. Dit doe ik onder begeleiding van Niek van den Berg en Ilya Zitter.

Projecten

• 2015-2017 Master Leren Innoveren Windesheim (thesis over Student Voice)
  • 2017-2020 Onderzoek binnen Aeres vmbo en mbo
  • 2017-2018 Onderzoek naar het onderzoekend vermogen van mbo studenten
  • 2018-2019 Onderzoek naar de rol van masteropgeleide docenten in het mbo
  • 2019-2020 Begeleider van gesprekken over onderzoek op alle Aeres vmbo- en mbo-locaties.
  • 2019+ door NRO gesubsidieerd onderzoek naar 'Masteropgeleide docenten als aanjagers van onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit in het mbo