Marije Bent

Functie: Lerarenopleider en docent-onderzoeker
Email: m.bent@aeres.nl
Social
: LinkedIn

Over Marije Bent

Marije (1984) werkt sinds 2015 op de Aeres Hogeschool Wageningen. Ze is hier docent-onderzoeker en verbonden aan het lectoraat Responsief Onderwijs. Ze heeft haar bachelor op de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem behaald en tijdens die studie begon ze te werken als docent op een praktijkschool en gaf daar tekenen en handvaardigheid. Daar startte ze de master Special Educational Needs met als specialisatie: gedragsspecialist. Ze raakte enorm geïnteresseerd in leren, samen leren. De vraag die haar triggerde: Hoe kunnen leerlingen nu verder komen dan ze zelf of andere mensen denken? Vanuit dat vertrekpunt werd ze leidinggevende in het vmbo en verbond het leren van leerlingen aan het leren van volwassenen. Hoe ze samen onderwijs maken en ontwerpen en hoe ze het beste voor de leerlingen bedenken. In die tijd rondde ze de Master in Education in Londen af, waar ze onderzoek deed naar beelden over kunstonderwijs bij leerlingen met verschillende migratie achtergronden in Nederland en Engeland. Om het leren van anderen beter te begrijpen, startte ze de Master Implementation and Change Management aan de Open Universiteit en studeerde daar af op het onderwerp ‘Flow’. Daarmee onderzocht ze de vraag hoe een leidinggevende kan zorgen dat zijn medewerkers in een ‘Flow’ komen en meer plezier in het werk beleven. In haar huidige functie doet ze onderzoek naar co-creatie van docenten om hun lessen en curriculum door te ontwikkelen.

Publicaties-conferenties

  • Bent, Marije, Velazquez-Godinez, E., & De Jong, F. (2023) Systematic literature review with PRISMA and NLP on co-creative learning in Higher Education, Conference ICSL-ISLS Montreal Canada.
  • Bent, Marije, Velazquez-Godinez, E., & De Jong, F. (2021). Becoming an Expert Teacher : Assessing Expertise Growth in Peer Feedback Video Recordings by Lexical Analysis. Education Sciences.
  • Bent, M., Velazquez, E., & De Jong, F. P. C. M. (2021). Acquiring Expert’s Vocabulary: Analyzing Students Textual Feedback on Video Recordings. Abstract from 31st Annual Meeting of the Society for Text and Discourse held online, United States.
  • Bent, M., & de Jong, F. P. C. M. (2021). Video-based collaborative learning: evidence for a pedagogical model. Abstract from EAPRIL 2021, Leuven, Belgium.
  • Bent, M., Velazquez, E., & de Jong, F. P. C. M. (2021). Acquiring Expert’s Vocabulary: Analyzing Students Textual Feedback on Video Recordings.
  • 2021 Eapril symposium georganiseerd (Video-based collaborative learning: evidence for a pedagogical model).
  • 2021 Presentatie en paper Society for Text and Discours 2021 (ST&D21)
  • Bent, M., Bernasco Otten, B., De Jong, F., Seuneke, P., Sturkenboom, I., & Van den Brande, I. (2021). De Lerende gemeenschap. Maatschappelijke uitdagingen, lokaal gewortelde leergemeenschappen en de nieuwe rol van docenten. In F. De Jong, F. Rebel, J. Noom, J. De Boer, M. Willemars, R. Gelinck, & S. Bharos (Eds.), Innoveren en blijven leren. Onze nieuwsgierige blik op de toekomst en Aeres Hogeschool Wageningen (pp. 44–53). Wageningen, The Netherlands.
  • Bent, M. (2020) Video Supported Activated didactics and collaborative learning In: Burns E., Koskinen M. (Eds.). (2020). Video-supported collaborative learning : Teacher’s Manual. In: Publications of JAMK University of Applied Sciences, JAMK University of Applied Sciences.
  • Bent, M. (2019). Video recording to enhance reflection, collaborative learning and knowledge building (NL). In Pedaste M. and De Jong F.: EAPRIL Spotlight Symposium Video Supported Collaborative Learning: insights in the experiments of ViSuAL-project. Book of abstracts EAPRIL 2019 Conference.
  • Ramos. J., De Jong. F., Vonk, M., Espadeiro, R., Canttaneo, A., H., Leijen, A., Laitinen-Vaananen. S., Burns., Bent. M., Tiebosch, N., & Bel, H. (2018). ViSuAL The Video Supported Collaborative Learning Knowledge Alliance Erasmus+ (EU)-Project. Proceedings 2018 Knowledge building summer institute, Toronto, Ontario, Canada August 14-17. Knowledge building: A place for everyone in a knowledge society. p 54-64.
  • Bent, M. (2018). Motivation for new innovation: services and products and career guidance (EN) in Jordánová, B, Noon, J. & Robischon, M.: Learning on and off the land. Book. Publisher: Czech University of Life Sciences Prague Institute of Education and Communication