Kathalijne visser 2

Telefoon: 06 8221 7748
Social:

Over Kathalijne Visser

Afgestudeerd aan de Wageningen UR als dierwetenschapper en in 2002 gepromoveerd op het karakter van paarden bij Universiteit Utrecht / ID-Lelystad. Vervolgens blijven werken bij Wageningen Livestock Research als senior onderzoeker dierenwelzijn. Nationale en internationale projecten geleid voor overheden en bedrijfsleven. Voorbeelden van projecten: ontwikkeling van de welzijnsmonitor paardenhouderij; risico-analyses dierenwelzijn voor verschillende landbouwhuisdierketens. Van 2007 tot 2015 mede-oprichter en bestuurslid van International Society for Equitation Science (ISES). In 2011 het jaarlijkse ISES congres in Nederland georganiseerd en in 2023 benoemd tot honorary fellow van ISES. Vanaf 2015 werkzaam als docent/onderzoeker bij Aeres Hogeschool Dronten in het Team Praktijkgericht Onderzoek. Sinds 2020 lector Human-Animal Interactions waarbij het waarborgen van dierenwelzijn bij de mens-dier interactie centraal staat. Interessegebieden voor onderzoek zijn dieren in de zorg en beveiliging; dieren in de sport en ontspanning en het management van dieren. Hoofdrol daarbij is weggelegd voor paarden en honden. Daarnaast zes jaar secretaris van de Instantie voor Dierenwelzijn (IVD) van Aeres geweest, welke zorg draagt voor een zorgvuldige inzet van dieren in onderzoek en onderwijs. Naast haar werk voor Aeres Hogeschool is Kathalijne ook lid van de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA).

Projecten

• Expertraad Paarden
  • Paardencoaching voor (ex)kankerpatiënten
  • Welzijn van coach- en therapiepaarden
  • Welzijn honden dierondersteunde interventies
  • Hulp- en trainingsmiddelen honden en paarden
  • Social License to Operate paardensport FEI
  • Documentaire Dierenwelzijn voor onderwijs

Inaugurele rede

Bekijk en beluister hier de inaugurele rede van Kathalijne Visser.