Master topopleiding 2018

“Onze master Leren en Innoveren is een absolute topper!”

De deeltijd masteropleiding Leren en Innoveren van Aeres Hogeschool Wageningen is voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot ‘topopleiding’ in de Keuzegids Masters 2018. Dit jaar zelfs met de fantastische score van 96 punten, waarmee het de absolute topper is onder de masters op het gebied van onderwijsvernieuwing en -management.

Opleidingsmanager Lia Spreeuwenberg vertelt meer over dit ongekende succes: “Het is bijna niet te geloven, we scoren maar liefst 96 van de maximaal 100 punten en zijn dan ook megatrots op dit resultaat dat we als team hebben neergezet. Al jaren op rij halen we mooie scores en mogen we het een topopleiding noemen. Elk jaar stijgt de score, maar dit resultaat hadden we niet durven dromen.”

Tegengeluid geven

De beoordeling van studenten is op alle punten uitstekend: van inhoud tot begeleiding, van docenten tot praktijkgerichtheid en van faciliteiten tot toetsing. Ook de experts zijn positief. Lia: “Wat ons anders maakt dan de andere opleidingen, is lastig te duiden. Ik kan wel vertellen waar we goed in zijn: we hebben als docententeam veel persoonlijk contact met onze studenten. Zowel in groepsverband als in 1-op-1-overleggen. We denken mee met de student over zijn/haar innovatieopdracht en de processen hierin. We laten daarbij ook bewust een tegengeluid horen, waardoor de student uitgedaagd wordt en daardoor stevige ontwikkelstappen kan zetten. Zowel voor zichzelf als voor de organisatie waarin de student werkzaam is.”

De kracht van het masterteam

“We hebben een enthousiast en gedreven masterteam met docenten die, naast de werkzaamheden in de masteropleiding, ook zelf actief zijn op het gebied van onderwijsontwikkeling, het begeleiden van leerinnovaties, en het doen van onderzoek. En door onze jarenlange ervaring binnen deze opleiding kunnen we steeds beter meedenken met studenten in hun vraagstukken. We geven studenten terug waar ze staan en welke stappen ze nog te nemen hebben. We versterken elkaar.”

Nieuwsgierig

“Wat we ook sterk stimuleren is het nieuwsgierig zijn naar wat er in de buitenwereld gebeurt op het gebied van onderwijs- en leerinnovatie, om hiervan te leren. Dit doen we bijvoorbeeld door te werken in leercommunities, waarbij we alle studenten en docenten met elkaar in contact brengen. Dit is een prettige en succesvolle manier om kennis te ontwikkelen, elkaar te motiveren en te versterken. Eerstejaars en tweedejaars studenten zijn zo met elkaar in contact. Maar ook onze alumni betrekken we hierbij, bijvoorbeeld door het organiseren van alumnidagen tijdens de lesdagen van de master. Huidige studenten en alumni gaan met elkaar in gesprek over elkaars werksituatie, de opgedane ervaringen en wisselen ideeën uit. Zo ontstaat een stevig netwerk, waar je niet alleen tijdens je studie, maar eigenlijk je leven lang plezier van zult hebben.”

Master Leren en Innoveren, nu ook in voltijdstudie

De master Leren en Innoveren leidt docenten en kennismanagers op tot innovators in het (beroeps-)onderwijs en/of bedrijfsleven. Studenten werken aan hun innovatie-ambitie in de eigen praktijk, waaraan ook onderzoek wordt verbonden. Zo ontstaat een wisselwerking tussen ervaring in de werkpraktijk en wetenschappelijke kennis.

Onlangs tekenden Aeres Hogeschool Wageningen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen een samenwerkingsovereenkomst voor het samen ontwerpen en uitvoeren van de voltijdmaster Leren en Innoveren. De opleiding zal in september 2018 starten. Lia: “We hebben nu extra veel zin in het doorzetten van deze kwaliteit en dit succes in de nieuwe voltijdmaster.”