Bachelor voltijd opleiding Agrarisch ondernemerschap Tuinbouw en akkerbouw Aeres Hogeschool Dronten

Agrarisch Ondernemerschap Tuinbouw & Akkerbouw

CROHO: Tuinbouw en Akkerbouw (34868)
?
Ik zoek
Voltijdopleiding
Niveau opleiding
Dronten
4 jaar
Introductie

De studie

Wil je het agrarisch bedrijf van je ouders (familie, kennissen) overnemen of zelf een agrarisch bedrijf starten? Kies voor de studie Agrarisch Ondernemerschap Tuinbouw & Akkerbouw en leer alles over zelfstandig ondernemen, innovatie en goed vakmanschap op tuin- of akkerbouwgebied. Ook ervaar je het belang van inspelen op de omgeving en ga je je verder verdiepen in economie. Wij dagen je graag uit.

Toelatingseisen

Zo word je toegelaten

• Heb je vragen over de instroomeisen?

Neem dan contact op met instroomcoördinator Dirk de Groot via 088- 020 5796 of d.de.groot@aeres.nl.

Studie in beeld

Dit beleven onze studenten

Studie inhoud

Dit leer je tijdens je studie

Jaar 1

Het eerste jaar is de studie breed opgezet, zodat je de sector in de breedte leert kennen. Je leert meer over het uitvoeren van een bedrijfsanalyse en over agrotechniek tuin- en akkerbouw. Daarnaast krijg je praktijklessen en ga je op praktijkstage, of je rond je hbo-doorstroompakket af (bij mbo). Tijdens het eerste jaar van je studie volg je schakelvakken (wiskunde, Nederlands, Engels) om eventuele niveauverschillen in de vooropleiding weg te werken.

Jaar 2

In het tweede jaar volg je verschillende modules en binnen een aantal daarvan kies je voor tuinbouw of akkerbouw. Je leert meer over omgevingsgericht ondernemen, hoe je leiding kunt geven en je verdiept je in teeltoptimalisatie en advies.

Jaar 3

Je start het derde jaar met je buitenlandstage. Daarnaast volg je de module Jong ondernemen en leer je alles over het schrijven van een ondernemings- en bedrijfsovernameplan. Deze plannen ga je ook daadwerkelijk schrijven! Ook doe je kennis op over onder andere praktijkgericht onderzoek, gewasgezondheid en plant & data.

Jaar 4

In je afstudeerjaar volg je twee minoren. Je rondt je opleiding af met je afstudeerstage en je afstudeeropdracht (aan onze eigen hogeschool of bij een andere hbo-instelling) en je doet je afstudeerstage en afstudeeropdracht.

Je toekomst

Wat je kunt na je studie

• Baankansen

Na het afronden van deze studie weet je hoe je een succesvol bedrijf kunt runnen binnen de tuinbouw- en akkerbouwsector. Je kunt aan de slag als zelfstandig agrarisch ondernemer, maar je kunt ook kiezen voor een andere (inter)nationale functie in de agri- en foodbusiness. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als:

• Agrarisch ondernemer
    • Teelttechnisch adviseur