Cover B DT Docent Groene Sector

Bianca Heesbeen

Afgestudeerd aan de deeltijdopleiding Docent en kennismanager Recreatie- en Gezelschapsdieren 

“Op 8 juli 2020 deed ik om 8:45 uur mijn afstudeerassessment voor de opleiding Docent en kennismanager Recreatie- en Gezelschapsdieren. Vanwege corona online via Teams (Zou mijn presentatie werken? Zouden de filmpjes het doen? En kon ik via het scherm wel overbrengen wat ik allemaal had bereikt en waar ik trots op was?).

Bianca Heesbeen

Natuurlijk deden de filmpjes het niet, was ik enorm zenuwachtig en ook de verbinding was niet altijd optimaal, waardoor het gesprek niet vlekkeloos verliep. Maar anderhalf uur later belde ik enorm trots mijn studiegenootjes en studieloopbaanbegeleider, ik was geslaagd! Mijn assessment was goed verlopen, ik had mijn resultaten en ontwikkeling gedurende 3 jaar studie kunnen overbrengen zoals ik dat had gewild. Na 3 jaar keihard werken als docent op mijn werkplek en als student aan de Aeres Hogeschool Wageningen had ik mijn bevoegdheid op zak. Een resultaat dat je op de Aeres Hogeschool Wageningen niet alleen, maar samen met je studiegenootjes en je begeleider behaalt.

  • Mijn opleiding heb ik in deeltijd in 3 jaar afgerond. De opleiding duurt standaard 4 jaar, maar dankzij enkele vrijstellingen en de optie om te versnellen als je je hiervoor wilt inzetten, maakte het voor mij mogelijk om de opleiding met bijna een jaar in te korten. Hoewel het keihard werken was en het heel veel tijd en inzet van je vraagt, kijk ik terug op een fantastische studententijd met de beste studiegenootjes, inspirerende leraren, waardevolle praktijkervaring en heel veel theorie, kennis en handvatten om in te zetten in het dagelijkse werk als docent. Maar ook de aandacht die er op Aeres Hogeschool Wageningen is voor de kennismanagers-kant van de opleiding, maakt dat je heel veelzijdig wordt opgeleid en gestimuleerd en geprikkeld om je eigen grenzen en mogelijkheden te verkennen.

    Na 12 jaar als dierverzorger te hebben gewerkt, was ik toe aan een nieuwe uitdaging waarin ik met name mezelf kon uitdagen meer te bereiken en meer uit mezelf te halen dan. Die uitdaging vond ik bij Aeres Hogeschool Wageningen. in Juli 2017 had ik een kennismakingsgesprek over de opleiding. Nog diezelfde dag liep ik de school uit met de bevestiging van inschrijving en een week later had ik een werkplek als docent Dierverzorging in het mbo. Een vakrichting waar ik nooit eerder over na had gedacht, maar de school, het enthousiasme van de docenten die ik die dag sprak en de mogelijkheden die de opleiding bood, spraken mij direct aan.

    In September had ik mijn eerste les én stond ik voor het eerst voor een klas studenten. Enorm spannend vond ik het. Tijdens lesdagen in Wageningen voelde het alsof ik jaren terugging in de tijd, terug in de schoolbanken, een nieuwe klas met medestudenten, huiswerk en weer leren. Zou ik passen in die nieuwe groep mensen? Hoe zou het leren bevallen? Zou ik het wel leuk vinden en hoe zou het werk als docent me vergaan? Na mijn eerste half uur in Wageningen waren alle zorgen weg, mijn studiegenoten waren fantastische mensen, de sfeer was meteen goed, de docenten enorm ontspannen en echte vakmensen met passie voor het werk wat ze doen. En ook de begeleiding was goed geregeld.

    Op mijn werkplek vond ik het een stuk spannender, ik had tot dan toe alleen coaching van studenten gedaan en begeleiding van dierverzorgers, maar een volle klas was helemaal nieuw. Na een maand stage deed de mogelijkheid van een baan als docent zich voor en ben ik gaan werken als docent Dierverzorging op het mbo. Ik had niet heel veel ervaring en heb enorm veel gehad aan de lessen op Aeres Hogeschool. De studie is hard werken en met regelmaat vraag je je af waar je de tijd vandaan moet halen, maar alles wat je op school doet is direct in te zetten in je dagelijkse werk. De lesbezoeken die docenten afleggen, zijn enorm waardevol. Ze voorzien je van hele nuttige feedback die je een nog betere docent maken. De theorie die je krijgt, helpt je studenten te begrijpen, problemen op te lossen en je lessen activerend, motiverend en leuk te maken. Aeres Hogeschool Wageningen helpt je ook kritisch te reflecteren op je eigen functioneren, je handelen, je denkwijze en waarom je dingen doet. Niet altijd makkelijk, soms confronterend, op zijn tijd frustrerend maar het helpt je ontwikkelen en groeien.

    Is alles dan fantastisch op Aeres Hogeschool Wageningen?! Nee hoor, er gaan ook dingen mis, opdrachten zijn soms onduidelijk, toetsen absurd moeilijk, soms vraag je je af waarom je überhaupt dingen moet doen en soms miste ik duidelijkheid en structuur. Ik heb gedurende mijn studie me regelmatig gefrustreerd gevoeld, me afgevraagd waar ik aan begonnen was en gedacht de handdoek in de ring te gooien. Maar zonder Aeres Hogeschool was ik niet de docent geworden die ik nu voor mijn studenten kan zijn. Ik heb naast een leerzame tijd, vooral ook een hele leuke tijd gehad en mis de schooldagen met medestudenten en de gezelligheid die ik altijd ervaarde tijdens mijn lesdagen in Wageningen.”

Maaike Keus

Afgestudeerd aan de deeltijdopleiding Docent en kennismanager Recreatie- en Gezelschapsdieren, vertelt waarom ze voor de opleiding heeft gekozen en hoe het haar beviel.

“Ik ben sinds augustus 2016 werkzaam als docent Paraveterinair op het Lentiz mbo te Maasland. Voordat ik begon te werken als docent heb ik 13 jaar als paraveterinair in een dierenartspraktijk in Den Haag gewerkt. Ik heb het werken in de praktijk altijd als heel interessant ervaren en heb in 13 jaar tijd veel kennis opgedaan.

Maaike Keus

Ik besloot dat ik door wilde groeien en ging naast mijn werk studeren. Best spannend, want ik had in het verleden eigenlijk nog nooit veel in de studieboeken gezeten. Maar tijdens een studie Praktijkmanagement heb ik ervaren dat studeren toch iets is dat echt bij mij past. Ik vind het heel leuk om kennis op te doen en in te zetten in de praktijk. Verder merkte ik dat het ik het erg leuk vond om stagiaires van alles uit te leggen, instructies te geven en kennis met hen te delen. Zodoende begeleidde ik regelmatig ook stagiaires van Lentiz. Vervolgens werd ik gevraagd om als assessor examens af te nemen. Daardoor had ik contact met docenten van Lentiz en werd ik steeds nieuwsgieriger naar dit vak.

  • In juni 2016 zag ik op de site van Lentiz een vacature staan voor functie Docent Paraveterinair. Ik besloot een sollicitatiebrief te schrijven en ben een week later al op gesprek geweest. Na een proefles te hebben gegeven, ben ik toen aangenomen als docent.

    Tijdens mijn sollicitatiegesprek vernam ik dat je als docent een bevoegdheid moet halen. Ik ben vervolgens eerst een jaar aan het werk gegaan om te kijken of het docentschap wel echt iets voor mij was. Zo kwam ik er al snel achter dat ik erg enthousiast word van het overbrengen van mijn kennis van het vak paraveterinair. Ik had een goede klik met de studenten en zij met mij.

    Voor de studie kwam ik al snel uit bij Aeres Hogeschool Wageningen. Voor mij nogal een ritje, want ik woon in Scheveningen, maar na een bezoek aan de open dag was ik overtuigd. Wat mij toen over de streep trok waren een studiekeuzegesprek, de sfeer en gesprekken met docenten en studenten. Wat ik verder ook fijn vond, is dat ik een aantal vrijstellingen kon krijgen (en ook heb gehad). In september 2017 ben ik gestart in de studierichting Recreatie en Gezelschapsdieren. Ik herinner me de eerste schooldag nog goed, ik voelde me direct thuis.

    In het eerste jaar heb ik vooral exacte vakken gevolgd, maar ook de vakken “praktische instructie” en “theorielessen met activeren didactiek”. Het geleerde kon ik de volgende dag al in mijn lessen inzetten! In dit eerste jaar werd een goede basis voor het docentschap gelegd.

    Tijdens het tweede jaar van mijn studie heb ik vooral vakkennis opgedaan en heb ik tijdens inhoudelijke lessen over pedagogiek en didactiek geleerd om leerlingen in leergroepen te begeleiden en om goede inhoudelijke gesprekken te voeren met leerlingen. Erg waardevol, niet alleen om de inhoud, maar ook omdat er tijdens de lessen veel ruimte is om ervaringen te delen met anderen. 
    Het laatste jaar van mijn studie heb ik leertrajecten leren ontwikkelen en heb ik goed inzicht gekregen in mijn persoonlijke ontwikkeling. Daarna begon mijn afstuderen. Ik heb voor het onderwerp faalangst gekozen en heb daardoor veel geleerd over hoe leerlingen met faalangst beter begeleid kunnen worden.

    Tijdens mijn studie heb ik drie dagen als docent gewerkt en een dag als paraveterinair. Een druk programma dus, maar ik vond het belangrijk om ook mijn vakkennis up to date te houden. 
    Ik heb mijn studie aan Aeres Hogeschool Wageningen als een leerzame tijd ervaren. De sfeer onder de studenten was uitstekend en het aanbod van lessen heel divers. De begeleiding vanuit school is ook zonder meer goed te noemen. Ik was supertrots toen ik dit jaar mijn diploma haalde, maar vond het eigenlijk ook best jammer dat ik mijn studiegenootjes, docenten en begeleiders niet meer (zo veel) zal zien.”