Bastienne Bernasco

Functie: Docent-Onderzoeker
Lectoraat: Responsief Onderwijs
Email: s.h.c.m.bernasco@saxion.nl
Telefoonnummer: 06-45592743

Over Bastienne Bernasco

Bastienne (1963) werkt al zo’n 25 jaar als docent-onderzoeker in het hbo en is verbonden aan het lectoraat Responsief Onderwijs. Ze heeft een master in Engelse en Amerikaanse taal-en letterkunde en een master in Leren en Innoveren (MLI). Deze laatste volgde ze bij Aeres Hogeschool Wageningen (2018-2020), waar ze voor haar MLI thesis kennisconstructie in de dialoog van studententeams onderzocht. De rode draad in haar onderwijsloopbaan is het leren van studenten en de co-creatie tussen docent en student. Bastienne heeft een fascinatie voor werkvormen voor bevordering van taal en dialoog, en dankzij de MLI, het begrijpen van voorwaarden en mechanismes van kennisontwikkeling in learning communities. Als docent Good Food voor de Hospitality Business School en Green Ambassador bij Saxion voelt Bastienne de urgentie van de klimaat-en ecologische crisis en wil zij actief bijdragen aan oplossingen door kennisontwikkeling in dienst te stellen van een duurzame samenleving. Het thema responsief onderwijs is haar dan ook uit het hart gegrepen, want daarmee bevorderen wij de capaciteiten van onze studenten zodat zij de grote maatschappelijke uitdagingen in de transitie naar een klimaatneutrale en klimaatrechtvaardige wereld willen en kunnen aanpakken.
Bastienne bereidt een PD project voor waarin het faciliteren van kennisontwikkeling van learning communities die werken aan SDG’s centraal staat. Zij zette in 2020 de learning community Food Coördinatoren op voor Achterhoek Food, waarin docenten van vo, mbo en hbo leren van en met studenten, ondernemers en experts, ten bate van een duurzaam regionaal voedselsysteem. Ze voelt zich welkom in het lectoraat van Aeres en in de Knowledge Building community, waar ze inspiratie en samenwerking vindt voor haar praktijkgerichte onderzoek naar deze interdisciplinaire thema’s.


Publicaties en congresbijdragen

  • Altenrath, F. & Bernasco, B. Green Teams and Unlocking Collective Intelligence. In Legrand, W., ed. (2023). Critical Questions in Sustainability & Hospitality. Routledge.
  • Bernasco, B. & Siebrand, E. (2022) Trafficking Food & Data: Online Food Delivery. Poster for UCCAS, Lyon. Awarded Best Poster Prize.
  • Bent, M., Bernasco, B., De Jong, F., Seuneke, P., Sturkenboom, I. & Van den Brande, K. (2021). The Learning Community: societal issues, locally rooted learning communities and the role of teachers. Liber Amicorum, Aeres.
  • Bernasco, B. (2021). Kenniscreatie in multidisciplinaire teams over de artefacten van hun project. Congresbijdrage voor ORD 2021.
  • Bernasco, B (2021). Meaningful learning about food as a global system. Presented at EuroCHRIE september 2021, Denmark.
  • Bernasco, B. (2021). Sustainable Food Systems in curricula of THE-ICE institutes. Awarded THE-ICE research grant. Presented at THE-ICE conference, October 2021, Derby.
  • Bernasco, B. (2020) Knowledge creation in multidisciplinary student teams about artefacts. Master thesis.
  • Bernasco, B. Fluid Hospitality in Adventures of Huckleberry Finn, in Lashley, C. (2017), The Routledge Handbook of Hospitality Studies, Routledge.
  • Bernasco, B. (2016), Saxion Good Food: Blending inquiry-based learning and practical engagement. Eurochrie conference proceedings
  • Bernasco, B. and Groen, B. (2015), The Case of Saxion Expedition: Experiential Learning in multidisciplinary projects, Eurochrie proceedings
  • Bernasco, B. (2012) National Profile for Dutch Hotel Management Schools